Gezond & mooi

Plafonddienst? Met deze simpele trucs val je sneller in slaap

Je kent het wel: op de bank val je bijna in slaap, maar wanneer je eenmaal in bed ligt, blijf je maar naar het plafond staren.

Je bedenkt alvast een boodschappenlijstje, piekert over je werk en voelt je ineens schuldig over iets van vijf jaar geleden. Herkenbaar? Dan kunnen deze simpele trucs jou misschien helpen.

4-7-8
Door deze ademhalingsoefening val je binnen een paar minuten in slaap.  Adem 4 seconden in, houd je adem 7 seconden vast en adem vervolgens 8 seconden uit. Dit zorgt ervoor dat je hartslag daalt en je lichaam ontspant.

Verstop je wekker
Als je wakker ligt, heb je al snel de neiging om op de klok te kijken. En het gevoel dat je móet slapen, helpt niet. Zet hem dus op een plek waar je hem niet direct ziet, maar wel hoort. Heb je ’s ochtends gelijk een reden om je bed uit te komen.

Gapen
Uit onderzoek blijkt dat geforceerd gapen spanningen vermindert. Gaap een paar keer voor het slapengaan, ook al ben je niet moe. Zo geef je je hersenen een seintje dat je toe bent aan slaap.

Ga uit bed
Als je echt wanhopig bent, kun je even uit bed gaan om iets anders te doen. Doe iets wat weinig energie kost: een boek lezen, in bad of was opvouwen. Vermijd beeldschermen. Wanneer je moe begint te worden, kruip je weer in bed.

Rustgevende geluiden
Dit acht uur durende filmpje van een waterval heeft al veel mensen geholpen bij slaaploosheid, angsten en depressies. Omdat hij zo lang duurt, kun je hem de hele nacht aan laten staan.

Word je nog steeds vermoeid wakker? Probeer dan eerder naar bed te gaan. Met deze tips gaat dat zeker lukken.

Foto: Shutterstock

Reageer op dit artikel

Instagram