Culinair

Deze 18 gezonde snacks kun je eten zonder een schuldgevoel te krijgen

Chips, bitterballen, roze koeken: het is verleidelijk om ’s avonds naar iets ongezonds te graaien. Maar dan komt het schuldgevoel. Deze 18 gezonde snacks kun je zónder spijt eten.

Gezonde snacks

1. Bananenbrood

Dit kun je net zo gezond maken als je zelf wilt. Probeer eens een pindakaasbananenbrood zonder suiker. Ook lekker om mee te nemen als tussendoortje.

2. Mueslirepen

Het is beter om mueslirepen zelf te maken. Die uit de supermarkt bevatten namelijk vaak toegevoegde suikers.

3. Rijstwafels

Eet ze met gezond beleg, zoals hummus, avocado of een gekookt eitje.

4. Groentechips

Leuk om eens mee te experimenteren. Je kunt groentechips makkelijk zelf maken. Schaaf jouw favoriete groente, bijvoorbeeld biet, knolselderij of pastinaak, in zo dun mogelijke plakjes. Bestrijk ze dun met olijfolie en strooi er eventueel wat kruiden overheen. Rooster de chips op een plaat met bakpapier in een oven van 180 graden. Na 10-15 minuten zijn ze klaar! Groentechips uit de airfryer zijn trouwens nóg gezonder.

5. Handje noten

Amandelen, cashewnoten of pistachenoten. Kies altijd voor ongebrande en ongezouten noten, die zijn het gezondst.

6. Edamame boontjes

Je weet wel, die groene sojaboontjes die je vaak bij de sushi bestelt. Ze zitten vol eiwit, ijzer, omega-3-vetzuren en calcium. Een gezonde snack dus!

7. Geroosterde kikkererwten

Van kikkererwten kun je makkelijk knapperige ‘nootjes’ maken. Spoel de kikkererwten goed af met water. Laat ze uitlekken en wrijf ze droog met keukenpapier. Meng de kikkererwten in een bak met een eetlepel zonnebloemolie en wat kruiden. Verdeel ze over een bakplaat in een oven van 200 graden. Bak ze zo’n 30 minuten tot ze goudbruin zijn.

8. Ontbijtkoek

Ook deze snack kun je beter zelf maken, want dat is een stuk gezonder. Probeer deze gezonde ontbijtkoek van I Love Health.

Vaker vegetarisch eten? Dit zijn goede vleesvervangers

9. Augurken

Ze bevatten weinig calorieën, maar zitten wel vol met natrium, wat kan zorgen voor een hoge bloeddruk. Augurken bevatten wel veel vitamine K. Dat is belangrijk voor de botstofwisseling en een goede bloedstolling. In de supermarkt kun je trouwens natriumarme augurken kopen.

10. Gezonde muffins

Muffins zijn vaak ongezond, omdat ze vol suiker zitten. Maar je kunt ook een gezonde variant bakken, bijvoorbeeld ontbijtmuffins met blauwe bessen.

11. Popcorn

Wist je dat popcorn veel gezonder is dan chips? Het is namelijk rijk aan antioxidanten en ijzer. Aan de kant-en-klare popcorn uit de supermarkt wordt veel suiker, zout of boter toegevoegd. Je kunt het dus veel beter zelf maken.

12. Dadel-kokosballetjes

Hiervoor heb je nodig: 150 gr gemalen amandelen of amandelmeel, 2 el kokosrasp, 150 g ontpitte dadels, 1 el (rauwe) cacaopoeder en 1 el gesmolten kokosolie. Zo maak je ze: ontpit de dadels, doe ze samen met alle ingrediënten in een keukenmachine en maal net zo lang totdat alles goed gemengd is en er geen grote stukken meer in zitten. Maak kleine balletjes van het mengsel en rol deze door wat geraspte kokos. Zet ze ongeveer 10 minuten in de ijskast, voordat je ze serveert. Neem er één per dag en maximaal drie per week.

13. Haverkoekjes

Eindelijk een koekje dat je gewoon verantwoord kunt eten. En volgens het recept van Chicks Love Food zullen je kinderen er ook dol op zijn.

14. Snackgroenten met hummus

Als je geen tijd of zin hebt om zelf iets te bakken, kun je ook wat snackgroenten in huis halen. Dip kleine komkommers, tomaatjes, paprika’s of selderij in hummus.

15. Gedroogde vruchten

In gedroogd fruit, zoals pruimen en abrikozen, zit veel foliumzuur, ijzer, magnesium en kalium. Het is een goede vervanger voor snoep, omdat het zo zoet is.

16. Zoete aardappelfriet

De zoete aardappel is in tegenstelling tot de normale pieper wél een groente. Koken of stomen is het gezondst, maar als snack kun je er ook frietjes van maken en ze in de oven bakken. Met dit recept worden ze lekker knapperig.

17. Kalkoenfilet

Rol vier plakjes gerookte kalkoenfilet op en dip ze in mosterd of honingmosterdsaus.

18. Bananenpannekoekje

Ideaal als snack, maar ook als ontbijt. Je hebt er maar twee ingrediënten voor nodig: één rijpe banaan en twee eieren. Prak de banaan en mix het met de twee eieren. Voeg eventueel wat kaneelpoeder toe. Bak ze in de pan tot ze goudbruin zijn.

Wow! Zoveel suiker eten wij per dag en zo verminder je dat

Foto: Shutterstock

Reageer op dit artikel

Instagram