Gezond & mooi

Nationale Week Zonder Vlees: dit zijn goede vleesvervangers

Van 11 t/m 17 maart is het de Nationale Week Zonder Vlees, om mensen op te roepen om voortaan minder (of geen) vlees te eten. Wil jij ook minderen met vlees? We vertellen je wat de voordelen zijn en wat goede vleesvervangers zijn.

Wat je allemaal bespaart als je een week geen vlees eet

Volgens Stichting Nationale Week Zonder Vlees bespaar je met een week géén vlees eten…

  • 7 maanden douchewater;
  • 1 kip;
  • 111 km autorijden;
  • 7 maanden werk voor een boom.

Pfoe, dat is nogal wat. Misschien eet je al minder vlees of helemaal niet. Maar als je het van plan bent volgende week niet te eten, hoe vervang je het dan eigenlijk? Je lichaam heeft uiteraard veel goede voedingsstoffen uit vlees gewoon nodig. Welteverstaan: eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Hieronder helpen we je een handje. Bron: Voedingscentrum.

Spinazie, andijvie en sla

Vroeger werd je niets voor niets verteld dat je mega sterk wordt van spinazie. Er zit veel ijzer in. Net als in andijvie en sla.

Vervang met vis

Vis is een prima vervanging van vlees, tenzij je liever ook geen vis eet natuurlijk.

Bonen, erwten, linzen

135 gram peulvruchten is gelijk aan 100 gram vlees. Deze heerlijke peulvruchten bevatten veel goeds, behalve de vitamine b12.

Video: zo maak je een vegetarische courgetteburger

Handje nootjes (ongezout)

Er zitten veel calorieën in nootjes dus houd het bij een handje per dag.

Melk, yoghurt, kwark, kaas

Door dierlijke producten te eten, krijg je voldoende vitamine B12 en eiwitten binnen. Start je dag bijvoorbeeld met een kommetje kwark en doe tussen de middag een eitje op brood. Als je een week geen vlees eet, is het verstandig om per week 3 tot 4 eieren te eten.

Volkoren

Alles met volkoren bevat lekker veel eiwitten. Geen wit brood dus en kies eens volkorenpasta.

Betere opname van ijzer

Door twee stuks fruit per dag te eten, wordt het ijzer beter in je lichaam opgenomen. Dit komt door de vitamine C dat in fruit zit.

Kant-en-klaar

Er worden steeds meer heerlijke vleesvervangers verkocht. Denk aan imitaties van vlees: vegetarisch gehakt of gehaktballetjes. Ook bestaan er unieke producten als kaasschnitzels of wokblokjes. Het makkelijke aan dit soort producten is dat je niet meer hoeft na te denken over de voedingsstoffen die je mist uit echt vlees. Let op: kijk wel even op het etiket of er vitamine B12 en ijzer inzit. En er moet minder dan 1,1 gram zout inzitten. Meer zout heb je niet nodig.

Vorige week mochten wij producten van Quorn proeven. Deze producten zijn gemaakt van mycoproteïne. Deze vleesvervangers kun je ook prima eten als broodbeleg. Wel zo makkelijk als je vegetarisch wilt lunchen!

Krijg ik voldoende voedingsstoffen binnen?

Twijfel je over je voedingspatroon? Raadpleeg hier de website van Voedingscentrum.

Foto: iStock

Reageer op dit artikel