vrouw zwembad

Hannah: ‘Door die Spaanse badmeester wil ik bij mijn vriend weg’

Na een bewogen vakantie hakte Hannah (35) de knoop door. Ze wil niet meer verder met haar vriend Ron (34). “Ik besefte ineens dat ik al langer niet meer gelukkig ben in mijn relatie.”

Hannah: “We zijn nu een dikke week terug van een bijzondere vakantie. Een heel bijzondere vakantie, een die me de ogen heeft geopend. Mijn vriend Ron en ik zijn twee weken in Spanje geweest, op een mooie camping vlak bij de Middellandse Zee. Al de eerste dag kreeg ik opvallend veel aandacht van Felipe, de Spaanse badmeester, een knappe vent met een lekker lijf, minstens tien jaar jonger dan ik. De hele vakantie zocht hij me op. Telkens als Ron zijn baantjes zwom en ik op een strandbedje lag te lezen, kwam hij bij me zitten voor een praatje. Heel onschuldig allemaal, al raakte ik wel wat van slag als hij ‘per ongeluk’ mijn arm aanraakte.”

Tikkeltje jaloers

“Naarmate de dagen vorderden, werd Felipe steeds vrijpostiger. Ik flirtte met hem mee, maar vond het ook wat ongemakkelijk. Ik ben het niet meer gewend dat mannen met mij flirten. Toen Felipe na een dag of acht zei dat hij verdronk in mijn blauwe ogen, antwoordde ik dat dat wel heel raar was voor een badmeester, waarop hij hard moest lachen. Te hard, want Ron keek vanuit het zwembad kwaad mijn kant op. Nog geen tel later stond hij druppend en wel naast me, Felipe droop snel af.”

Lees ook: Ik ben verliefd op een ander! Relatietherapeut Henriëtte geeft tips

Verliefde bakvis

“Terug bij de tent kregen we ruzie. Weliswaar op gedempte toon, want het stel van de caravan aan de overkant ging er al goed voor zitten, maar dat nam niet weg dat Ron witheet was. Hij vond dat ik me de hele week al volstrekt belachelijk gedroeg. ‘Je lijkt wel een verliefde bakvis met dat stomme, puberale gedrag van je’, bitste hij. Mijn sussende antwoorden dat het allemaal niets voorstelde, dat Felipe nu eenmaal een Spaanse charmeur is en dat ik totaal niet in hem geïnteresseerd was, maakten Ron alleen maar bozer. Dat ik zei dat hij me echt kon vertrouwen, hoonde hij snuivend weg. Gezellig werd het die avond niet meer. Ron had geen zin om de barbecue aan te steken, ik trouwens ook niet, dus aten we in een kille stilte de pizza die we lieten bezorgen.”

Niet meer gelukkig

“Ik geloof dat ik nog nooit zo vroeg in de tent heb gelegen als die nacht. Er kon nog net een kleine ‘welterusten’ af, maar Ron gaf me geen kus. Nukkig ging hij met zijn rug naar me toe liggen. De volgende dag wilde hij direct na het ontbijt naar zee. Zijn baantjes in het zwembad liet hij voor wat het was. Na die heftige ruzie was ik behoorlijk van slag. Niet zozeer door de ruzie zelf, maar meer omdat het kwartje bij me was gevallen: ik wil niet meer verder met Ron. Dat realiseerde ik me door de Spaanse badmeester. Ik heb die nacht lang liggen piekeren. Ineens besefte ik dat ik al langer niet meer gelukkig ben in mijn relatie.”

Lees ook: ‘Ik ben verliefd op mijn jeugdliefde, maar houd ook van mijn man’

Gangmaker

“Ik leerde Ron zeven jaar geleden kennen via een vriendin van mijn vriendin Caroline. Het was een mooie zomeravond en Caroline vierde in het park haar verjaardag. Ik ben absoluut geen muurbloempje, maar ook geen uitbundig feesttype. Ik kijk graag de kat uit de boom. Ron daarentegen is een enorme gangmaker. Hij is salesmanager bij een groot bedrijf en heeft overal wel een antwoord op.”

Spontane actie

“Nadat ik Caroline had gefeliciteerd, stond ik wat om me heen te kijken omdat ik niet veel mensen kende. Ik trok een biertje open en leunde wat ongemakkelijk tegen een boom. Na een halfuurtje zag ik Ron. Hij was meegekomen met een vriendin van Caroline. Hij was haar toevallig tegengekomen, had die avond niets te doen en nodigde zichzelf uit. Typisch Ron. Caroline vond het allemaal prima, zij houdt wel van een spontane actie. Al snel had Ron het hoogste woord en sprak hij iedereen aan. Of eigenlijk: hij sprak alle vrouwen aan. De meeste van hen waren enorm gecharmeerd van hem. Niet zo gek natuurlijk, Ron ziet er goed uit. Ik vind hem, nog steeds, echt heel knap. Al die vrouwen deden enorm hun best om ad rem te reageren op zijn grapjes.”

Lees ook: Gemma is gelukkig getrouwd: ‘Soms word ik verliefd op een ander’

Samen

“Toen hij naar me toe kwam, dacht ik in eerste instantie: wat moet die blaaskaak van me. Ik was eerlijk gezegd ook verbaasd dat hij me aansprak. Er waren zo veel andere leuke vrouwen… Maar na vijf minuten dacht ik al: hé, wat een interessante man. Hij bleek helemaal geen oppervlakkige praatjesmaker, hij was juist heel belangstellend. Het werd een gezellige avond. Ron en ik hadden elkaar veel te vertellen, en hadden op het laatst alleen nog maar oog voor elkaar. We waren een van de laatsten die weggingen. Samen.”

Onbezorgder en vrolijker

“Ik voelde me totaal op mijn gemak bij hem, de kriebels van het begin bleven, en al na vijf maanden ben ik bij hem ingetrokken. We hadden het echt leuk samen. Het was nooit saai, Ron verzon altijd wel iets leuks om te doen. De relatie deed me goed, ik werd wat onbezorgder, vrolijker ook. Ik keek altijd met verbazing naar die stellen die elkaar niets meer te melden hadden. Of bij wie zelfs de mobieltjes meer aandacht kregen. Dat zou mij nooit overkomen, wist ik zeker. En die eerste jaren raakten we ook niet uitgepraat. Toch belandden ook wij ongemerkt in een sleur. De laatste twee jaar zijn we een beetje op een dood spoor beland en doen we nog amper samen leuke dingen. Ron heeft zijn fietsmaatjes met wie hij graag een rondje rijdt en ik vind het eigenlijk veel relaxter om met mijn vriendinnen gezellig af te spreken. We doen eerlijk gezegd niet meer zo veel moeite voor elkaar. Ook in bed gaat alles een beetje op de automatische piloot. Spannend is het allang niet meer. Nu weet ik ook wel dat de vonken er niet altijd van af hoeven te springen, maar de intimiteit tussen ons is geluwd naar een laag niveau. We vrijen echt nog wel hoor, maar een vrijpartij duurt nooit lang, en is heel voorspelbaar. Ik weet zeker dat Ron die afglijdende schaal ook gevoeld moet hebben, maar we staken allebei onze koppen in het zand. Hij had mijn liefde voor hem altijd als vanzelfsprekend aangenomen. En ik? Durfde ik het niet aan te kaarten? Ik geef meteen toe dat ik het lastig vond. Nog niet zo lang geleden was zelfs het onderwerp ‘kinderen’ ter sprake gekomen. Gelukkig hadden we daar nooit echt serieus beslissingen over genomen. Ik zei tegen Ron dat we daar op vakantie maar eens over moesten praten. Alsof ik toen al wist wat er zou gaan gebeuren…”

Eens wat anders

“Omdat ik perfect Frans spreek – ik heb in mijn jeugd zes jaar in Bordeaux gewoond – gaan Ron en ik meestal op vakantie naar Frankrijk. We stouwen de auto helemaal vol, proppen de tent erbij en rijden dan in twee dagen naar onze favoriete camping in de Dordogne. Beetje zwemmen, beetje wandelen, lekker veel boeken lezen en dan ’s avonds barbecuen. Op zich altijd heerlijk en we komen altijd helemaal zen weer terug. Maar dit jaar wilden we eens iets anders. Of beter gezegd, ik wilde eens wat anders. Ron vindt Frankrijk altijd goed. Hij vindt het lekker makkelijk dat hij het woord niet hoeft te voeren in winkels en restaurants, en stiekem geniet ik er wel van als hij met bewonderende blik naar me kijkt als ik in vloeiend Frans iemand te woord sta. Maar dit voorjaar kriebelde het. Ik kon het niet echt verklaren, maar op de een of andere manier had ik geen zin om voor de zoveelste keer naar Frankrijk te gaan. Via een tip van een collega had ik een plek gereserveerd op een mooie camping iets onder Barcelona. Het was een stuk verder rijden dan naar de Dordogne, maar dat vonden we allebei geen punt. Toen we de camping op reden, zagen we meteen het mooie zwembad. We hadden op de site al gezien dat het een groot zwembad was, maar het was echt veel groter dan we dachten. Vooral Ron keek blij verrast: hier kon hij fi jn elke ochtend zijn baantjes trekken.”

Vreemde spanning

“Die blijdschap was dus snel voorbij toen hij Felipe de hele tijd om me heen zag dralen. Ik was opgelucht dat de vakantie voorbij was. Ik probeerde het wel gezellig te houden, maar omdat ik voor mezelf een knoop had door gehakt, was ik nogal terughoudend. Dat voelde Ron natuurlijk ook. Hij wist niet zo goed hoe hij daarmee om moest gaan. Er hing die laatste dagen continu een vreemde spanning tussen ons. Tegelijkertijd borrelde er bij mij ook een euforisch gevoel in mijn buik. De aandacht van Felipe had me een boost gegeven. Ik lag blijkbaar nog best goed in de markt, zelfs bij tien jaar jongere mannen! De laatste ochtend pakten we zwijgzaam de tent in. Op de ellenlange terugweg hebben we alleen het hoognodige tegen elkaar gezegd.”

Al dagen zenuwachtig

“Ik heb mezelf beloofd dit weekend tegen Ron te zeggen dat ik een punt achter onze relatie wil zetten. Ik hoop dat we er rustig over kunnen praten, maar ik vrees dat het hem rauw op z’n dak zal vallen en dat hij woedend wordt. Eigenlijk ben ik er al dagen zenuwachtig voor. Ik oefen teksten die wel stellig, maar niet te dramatisch klinken. Ik kan de gevolgen ook niet echt overzien. Ik zal het huis wel uit moeten, want Ron woonde hier al. Caroline heeft aangeboden dat ik een tijd in haar appartement mag logeren, zij gaat volgende week drie maanden voor haar werk naar Brussel. Dat vind ik fi jn, al moet ik dan wel voor haar kat zorgen… Ik ben niet bepaald dol op dat beest, maar goed, daar zet ik me overheen. Ik hoop dat die tijdelijke oplossing me rust en ruimte geeft om nu eens goed na te denken over wat ik echt wil. Maar eerst dat gesprek dit weekend. Wish me luck.”

Lees ook: Kim: ‘Op vakantie in Spanje liet hij me in de steek’

Lees Vriendin digitaal

Voor €6,50 per maand

Ja, dit wil ik!

042020 Digitaallezen Hp

Nu we zoveel mogelijk binnen moeten blijven, kun je Vriendin ook digitaal lezen. Bestel ‘m hier.