Dit helpt je bij hevige menstruatieklachten

Last van heftige menstruatieklachten?

Tot wel negentig procent van de vrouwen heeft last van heftige menstruatieklachten. Je hebt veel pijn, heftig bloedverlies of je bent misselijk.

Tot wel negentig procent van de vrouwen heeft last van heftige menstruatieklachten. Je hebt veel pijn, heftig bloedverlies of je bent misselijk.

 

 

 

 

 

Calcium en vitamine D tegen menstruatieklachten
Uit onderzoek van de universiteit van Harvard blijkt dat calcium en vitamine D een positief effect hebben op je humeur. En één tot twee glazen melk zou pijnklachten al kunnen verzachten.

Ook Karin Stronk, verpleegkundige en gespecialiseerd in vrouwengezondheid, geeft vaak het advies om voldoende calcium en vitamine D binnen te krijgen: “Ik raad aan om calcium uit groenten te halen en niet uit melk en gezoete zuivel, omdat suiker en suikervervangers de menstruatieklachten kunnen verergeren. En drink extra veel water, zeker twee liter op dagen dat de pijn hevig is. Hiermee spoel je afvalstoffen weg, wat de klachten kan verzachten. Zorg ook dat je dagelijks minimaal een half uur in beweging bent. Liefst buiten, want dan kan je lichaam vitamine D aanmaken: ga bijvoorbeeld wandelen, fietsen of tuinieren.”

Roken versterkt menstruatiepijn
Wist je dat roken menstruatiepijn verergert? Dit komt doordat nicotine invloed heeft op de hormonen, vooral het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen.

Kauwgom, frisdrank en fastfood verergeren menstruatieklachten
Koolzuur in frisdrank veroorzaakt een opgeblazen gevoel. Daarbij zitten er heel veel snelle suikers in, wat je bloedsuiker laat stijgen en dus ook je klachten verergeren. Ook door het kauwen op kauwgom kun je een opgeblazen gevoel krijgen, doordat je veel overbodige lucht binnenkrijgt. Vrouwen hebben een sterkere suikerbehoefte rond de menstruatie en gaan snaaien. Niet handig, want juist vettig eten, suiker en suikervervangers verergeren de pijnklachten, doordat de bloedsuikerspiegel uit balans raakt.