5 tips om fit je werkdag te beginnen

5 tips om fit je werkdag te beginnen

Heb je elke ochtend moeite om je bed uit te komen en actief aan de slag te gaan? Met deze tips begin je je werkdag met wat meer energie.

Heb je elke ochtend moeite om je bed uit te komen en actief aan de slag te gaan? Met deze tips begin je je werkdag met wat meer energie.

1. Ga elke avond rond dezelfde tijd naar bed
Hierdoor raakt je lichaam gewend aan een ritme en weet je zeker dat je elke avond genoeg uren slaapt. Kom je moeilijk in slaap? Lees dan ontspannen een boek en laat de televisie en je smartphone terzijde.

2. Bereid je voor
Je wordt wakker en denkt meteen aan al het werk dat je vandaag moet doen. Stress! Oplossing: schrijf de avond van tevoren op een briefje wat je die volgende dag allemaal moet doen. Zo kun je het echt even uit je hoofd zetten en slaap je een stuk prettiger. Handig: in je slaap gaat je onderbewustzijn al met de taken aan de slag!

3. Denk aan je ontbijt
Begin je de werkdag vaak moe en futloos? Kies dan voor een nieuw ochtendritueel. Vervang de koffie bijvoorbeeld eens voor een glas water of een gezonde smoothie en die koek voor een stuk fruit.

4. Beweeg!
Is je werk op fietsafstand? Laat dan de auto staan. Reis je met het openbaar vervoer? Dan kun je er ook voor kiezen om een halte of station eerder uit te stappen en hier een fiets neer te zetten. Beweging helpt je om fitter te worden, fysiek en mentaal. 

5. Denk aan je houding
Last van je schouders en nek? Begin de ochtend meteen met een ontspannen en juiste houding. Dit geldt zowel voor zittende als staande beroepen. Zorg dat je meteen goed rechtop zit of met een rechte rug staat. Zo voorkom je dat je na een paar uur al verschillende klachten krijgt en dus bepaalde spiergroepen uitput.