Deze producten zijn het duurst geworden

Déze producten in de supermarkt zijn het afgelopen jaar het duurst geworden

Het afgelopen jaar zijn veel producten in de supermarkt een flink stuk duurder geworden. Zo betaal je voor een pakje ongezouten roomboter nu vijftig cent meer dan vorig jaar. En een blik kattenbrokken is bijna dubbel zo duur geworden. Wat is eigenlijk de reden dat deze producten zoveel meer kosten? 

We zetten de producten die het meest in prijs gestegen zijn op een rij en vertellen je waarom ze zo duur zijn geworden. 

Boter

Boter is een stuk duurder geworden. Dat heeft te maken met de wereldhandel en de vraag naar melkvet. Rauwe melk bevat eiwit en vet en er is nu meer vraag naar melkvet dan naar eiwit. Hierdoor is melkvet duurder geworden. Daarnaast is de melkproductie in Nieuw-Zeeland en Australië afhankelijk van het seizoen. Een minder goed groeiseizoen heeft meteen invloed op de wereldwijde productie en daarmee op de prijs. Verder heeft de prijsstijging te maken met de hogere kosten van energie, graan en kunstmest. Hierdoor is de prijs van een liter melk in de supermarkt fors gestegen. 

Koffie

Wie van een bakkie koffie houdt, heeft vast al doorgehad dat koffie veel duurder is geworden. Dat heeft te maken met de slechte oogsten van afgelopen jaar. Vooral in Brazilië waren de oogsten slecht door enorme droogteperiodes of juist veel te natte en koude periodes. Maar ook in Indonesië en West-Afrika ging het slecht. Koffieplantages hebben namelijk last van de klimaatveranderingen, waardoor het product steeds duurder wordt. 

Spaghetti

Spaghetti en andere pasta’s zijn het afgelopen jaar duurder geworden. Dat komt door de stijging van de graanprijzen. Oekraïne en Rusland zijn grote exporteurs van graan en door de oorlog in Oekraïne ligt de export bijna helemaal stil. 

Dierenvoer

Als katten- of hondeneigenaar heb je het vast wel gemerkt in je portemonnee. Dierenvoer is namelijk flink duurder geworden. Dat heeft onder andere te maken met corona: dierenvoer wordt gemaakt van restafval van vlees. Toen de horeca gesloten was, was er minder vraag naar vlees, waardoor er ook minder resten overbleven. Maar in de coronatijd werden er wel veel meer dieren aangeschaft. De vraag naar dierenvoer nam daardoor toe, terwijl er minder dierenvoer gemaakt kon worden. Dit zorgt ervoor dat je er meer voor moet betalen. 

Lees ook: Pink tax: waarom vrouwenproducten vaak duurder zijn

Olijfolie

Olijfolie is net als koffie duurder geworden door slechte oogsten. Er werden minder olijven geoogst en de vruchten waren ook een stuk kleiner. Verder werd zonnebloemolie door de oorlog in Oekraïne schaars, waardoor mensen op zoek moesten gaan naar alternatieven. Hierdoor steeg de vraag naar olijfolie, terwijl er tekorten waren van het product. Dat zorgt ervoor dat de prijs gestegen is. 

Vlees

Het afgelopen jaar is de prijs van vlees enorm gestegen. Ook dit heeft ermee te maken dat er minder aanbod van vlees is, maar er nog wel vraag naar is. Verder hebben we in Nederland de afspraak dat er alleen nog meer Beter Leven-kip verkocht mag worden in de supermarkt. De zorg voor deze kippen kost meer geld, waardoor je in de supermarkt meer voor het vlees moet betalen. Verder speelt ook hier de stijgende prijs van dierenvoer mee. Het kost meer om de dieren te eten te geven, waardoor de prijs voor het vlees stijgt. 

Groenten in blik

Groenten in blik zijn duurder geworden door de stijging van de energiekosten. Om groente in te blikken moet het verhit worden, waardoor fabrikanten veel energie verbruiken. In januari legt groentefabrikant HAK bijvoorbeeld de productie stil voor zes weken omdat de energieprijzen zo hoog zijn. En ook verpakkingsmaterialen zijn duurder geworden. Onder andere metalen zoals blik zijn duurder geworden door de oorlog in Oekraïne. 

Bron: RTL Nieuws
Foto: Getty Images

Meer Vriendin? Volg ons op Facebook en Instagram. Je kunt je ook aanmelden voor onze wekelijkse Vriendin nieuwsbrief.