Stefanie (1)

Stefanie: ‘Met moppen kun je begrijpend lezen oefenen’

Onze jongste dochter gaat momenteel laat naar bed. Ach, ze heeft geen huiswerk meer en de zomervakantie is in zicht. Volgend jaar gaat ze naar groep 8. Ze heeft een mooi (pre-)schooladvies gekregen.

Voorlezen

De teugels mogen vieren. Wel probeer ik het lezen vol te houden. Dat valt niet mee. Soms is het al bijna half tien en snak ik zelf naar mijn bed. Maar als mijn dochter op het voortgezet onderwijs zit, zal ik met weemoed aan onze dagelijkse leesmomentjes terugdenken, dus doe ik er nu extra moeite voor. Horrorland laat ons sidderen. Wat is er aan de hand in het hotel? Zag Jasmine een geest of verbeeldde zij het zich? Spannend!

Ik lees het boek voor. Mijn dochter heeft vaak geen zin in lezen. Toch probeer ik haar aan het lezen te krijgen. Dat lukt een paar keer per week. En wanneer ze, als ik naar beneden ga, niet kan slapen, leest ze de Penny of tekent ze wat. Ook prima. Toch push ik weleens. Er staat dan ook een leesafspraak, want ik heb mijn dochter omgekocht. Maar zelfs met een cadeautje in het vooruitzicht wil ze niet altijd lezen. ‘Dat hadden we toch afgesproken,’ zeg ik dan. Flauw. Zo’n lange afstandafspraak is voor een kind niet te overzien.
Lezen moet leuk zijn. Dat is het belangrijkste. Mijn dochter vindt het leuk als ik voorlees en smeekt of ik verder wil lezen, wanneer ik het boek dichtklap.

Moppen

Vanavond wil mijn dochter wel lezen. Ik luister naar de grappen die zij uit haar boek met 1000 moppen voorleest. Sommige zijn flauw of bekend. Maar de meeste zijn grappig. Ik wil de clou´s weten. Dat wil mijn dochter ook. Ze blijft voorlezen, totdat ik zeg dat ze moet gaan slapen.
‘Nog een paar. Ik vind het leuk!’ roept ze blij. ‘Nog twee bladzijden’, antwoord ik. (Irritante moeder, ik wil toch dat ze leest?) Na twee bladzijden leest ze gewoon verder. Ik moet lachen. Dat is de bedoeling: samen lachen! Plezier hebben! Gooi dat verplichte lezen over boord!

Begrijpend lezen

Het vervolgonderwijs is vooral geïnteresseerd in de toetsresultaten van begrijpend lezen en rekenen. Begrijpend lezen heb je bij alle vakken nodig en rekening is de basis voor de exacte vakken. Ik bedenk mij ineens dat je met moppen begrijpend lezen kunt oefenen. Moppen moet je begrijpen. Een lach is de beloning voor het begrijpen van de clou. Bovendien zijn de verhaaltjes zo klein, dat de beloningen elkaar snel opvolgen.
‘Vooruit, lees nog maar even’, mompel ik, terwijl ik onderuit zak en mijn ogen bijna dichtvallen.

Lees ook: ‘Alles voor ons pechkatje’

Over Stefanie

Stefanie (48) adopteerde de kinderen van haar vriend. Elf jaar geleden kregen zij en haar partner samen nog een dochter. De adoptiekinderen zijn intussen uitgevlogen. Er is zowel intens als afstandelijk contact met de kinderen die het ouderlijk huis hebben verlaten, maar de verbinding met hen blijft hoe dan ook bestaan. Thuis zorgt de jongste telg voor gelukkige en knusse momenten. Na jaren worstelen gaat Stefanie steeds beter om met de balans tussen geluk en verdriet. Lees alle blogs van Stefanie op Vriendin.nl/stefanie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.