6 sporten waarmee je de meeste calorieën verbrandt

6 sporten waarmee je de meeste calorieën verbrandt

Sporten wordt leuker als je weet dat je er lekker veel calorieën mee verbrandt.

Sporten wordt leuker als je weet dat je er lekker veel calorieën mee verbrandt.

Bereken hoeveel calorieën je verbruikt

Hoeveel calorieën je verbrandt, hangt af van je fanatisme, fitheid, stofwisseling, leeftijd, geslacht en gewicht. Hoeveel jij precies verbrandt, bereken je als volgt: vermenigvuldig je lichaamsgewicht met het getal dat bij de sport staat. Dit is hoeveel je per uur verbruikt. Sport je korter? Deel dan dit getal door zestig en vermenigvuldig die uitkomst met het aantal minuten dat je beweegt.

Rekensommetje: 75 (gewicht) x 11 (kcal) = 825 (kcal per uur). Train je 20 minuten? Dan wordt het: 825 : 60 x 20 (min) = 275 calorieën.
Bron: Gezondheidsnet

Squash – 12

Squashen is een mega calorieënkiller. Je traint voornamelijk je conditie en reactievermogen. En natuurlijk je arm- en beenspieren. Perfect om stress snel van je af te slaan.

Spinning/wielrennen – 12  bij een snelheid van 25 à 30 kilometer per uur.

Spinning en wielrennen zijn calorieënverslinders, doordat het je hartslag verhoogt en daardoor je stofwisseling boost.

Hardlopen – 11,5

Met hardlopen verbeter je je conditie en trigger je je metabolisme. Ook train je de spieren in je benen en billen.

Wist je dat stevig doorwandelen effectiever is voor je vetverbranding dan hardlopen? Zorg dan wel dat je hartslag verhoogd is en je nog net kunt kletsen met je wandelmaatje.

Roeien – 11

Bij roeiverenigingen (groepsverband) en in de sportschool (individueel) verbrand je veel calorieën, omdat je al je grote spiergroepen gebruikt, namelijk die van je borst, rug, benen en billen.

Bootcamp – 10

Bootcamp doe je meestal buiten. Ideaal dus met mooi weer. Omdat het een alles-in-een-work-out is, verbrand je er aardig wat calorieën mee. Onder begeleiding van een fitnessinstructeur doe je een aantal spierversterkende oefeningen en werk je ondertussen aan je conditie. Met bootcamp train je op je eigen niveau, waardoor je snel beter en sterker wordt.

Judo/karate/kickboksen – 10

Judo, karate en (kick)boksen zijn net als bootcamp total-body-work-outs: je traint er zowel de grote spiergroepen mee als de kleine (buik-, arm, schouderspieren). En daarbij werk je ook aan je conditie.

Tekst: Esmir van Wering.

Lees ook: wauw: zoveel calorieën verbrand je met wandelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen