Boodschappen supermarkt

Zo proberen supermarkten ervoor te zorgen dat je meer geld uitgeeft

Je hebt het vast weleens meegemaakt: was je van plan om maar één ding te kopen in de supermarkt, kom je thuis met een hele boodschappentas. Grote kans dat je in een aantal slimme trucjes bent getrapt.

Al deze dingen zijn namelijk met een reden bedacht:

1. Grote karretjes en mandjes

Is het je opgevallen dat de karretjes en mandjes de afgelopen jaren steeds groter zijn geworden? De reden hiervoor is dat er natuurlijk meer boodschappen in passen. Ook blijft de bodem langer in zicht, waardoor je psychisch op het verkeerde been wordt gezet en nog meer gaat kopen. Ook de wieltjes zitten er niet voor niets op.

2. Prijzen die op 95 of 99 cent eindigen

Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels is de belangrijkste reden om een prijs te laten eindigen met 95 of 99 cent het psychologische effect hiervan. “Als iets 9,99 kost, is dat nét geen 10 euro”, legt hij uit aan MAX Vandaag. “Het is natuurlijk niet zo dat de consument niet weet dat 9,99 bijna 10 euro is, maar dat die 10 er niet daadwerkelijk staat kan een reden zijn om het te kopen. Het voelt dan toch anders.”

3. Slimme advertenties

Wanneer supermarkten reclame-uitingen doen, gaat het meestal om ongezonde producten. Volgens onderzoekers is de reden hiervan dat deze ons eerder naar de winkel trekken. Wanneer bijvoorbeeld afwasborstels in de aanbieding zijn, maakt niemand dit iets uit. Maar gaat het om kratjes bier die voor de helft van de prijs te koop zijn, dan wordt het interessanter. Hoewel supermarkten in dit geval verlies maken op het bier, verdienen ze dit meestal terug aan de chips en hapjes die bij de drank worden gekocht.

4. Koppelverkoop

Is het je weleens opgevallen dat de koffie, koffiemelk, suiker en koekjes vaak bij elkaar in de buurt liggen? Dit is uiteraard bewust gedaan. Wie koffie koopt, wordt zo eerder op het idee gebracht om ook de andere producten te kopen. Dit is ook het geval bij pasta, sauzen, kappertjes en olijven.

5. Traag poortje

Het poortje in de supermarkt is niet traag omdat ‘ie niet goed werkt. Nee, dit is gedaan om ervoor te zorgen dat je wat moet afremmen. Je tempo komt zo lager te liggen, waardoor je meer tijd hebt om de producten te bekijken. Het gevolg? Je koopt meer spullen.

Bron: A healthy life, Max vandaag, Margriet
Foto: Getty Images

Lees ook: aha: híerom word je bij de zelfscankassa’s steeds gecontroleerd

Lees Vriendin digitaal

Nu vanaf €0,99

Naar de digitale kiosk

042020 Digitaallezen Hp

Wist je dat je Vriendin ook digitaal kunt lezen? Bestel ‘m hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen