5:1 regel in relatie

Waarom de ‘magische’ 5:1-regel volgens de wetenschap zo belangrijk is in relaties

Natuurlijk ben je gek op je partner, maar ook jullie mopperen vast weleens over rondslingerende glazen en kledingstukken. En daarover gesproken, ben je al bekend met de 5:1-regel? Als je volgens deze regel leeft zou het makkelijker zijn om een gelukkige relatie te hebben.

5:1-regel in je relatie

Onenigheid over de was, het avondeten of je seksleven: iedere relatie kent zowel grote als kleine conflicten. De magische ratio is hierbij 5:1, aldus onderzoek. Dat betekent simpel gezegd dat een stabiele en gelukkige relatie (minstens) vijf positieve interacties heeft voor iedere negatieve interactie of conflict.

Om het verschil te begrijpen tussen ongelukkige en gelukkige stellen onderzochten Dr. Gottman en Robert Levenson in de jaren zeventig al koppels die conflicten moeten oplossen. Het grote verschil is de balans tussen positieve en negatieve interacties tijdens conflicten. Daaruit blijkt dat 5 staat tot 1 een magische verhouding is. De mensen die niet gelukkig zijn in hun relatie hebben de neiging om minder positieve interacties aan te gaan om de eerdere negativiteit te ‘compenseren’.

Lees ook: Joyce: ‘Mijn jaloezie maakte mijn relatie kapot’

Negatieve interacties

Maar hoe zit dat met negatieve interacties en wat betekent het precies? Als er een conflict ontstaat kun je een interactie als negatief omschrijven als je emotioneel afwijzend of kritisch bent, of als je defensief reageert. Duidelijke negatieve signalen zie je bijvoorbeeld terug in je lichaamshouding, zoals met je ogen rollen.

Ook in goede huwelijken komen negatieve interacties voor, maar omdat ze (snel) gecompenseerd worden door positieve interacties als validatie en empathie brengt het de relatie niet veel schade toe. Daardoor voel je je minder snel eenzaam of geïsoleerd.

Positieve interacties

De kunst is dus om positieve interacties te creëren als er iets negatiefs gebeurt. Gelukkige koppels gaan anders en bovenal zachter een conflict in en weten de negatieve conflicten als het ware te repareren. De volgende punten zijn voorbeelden van positieve interacties.

  • Interesse tonen in je partner
  • Luisteren naar problemen van je partner
  • Genegenheid tonen in de vorm van bijvoorbeeld een knuffel of kus
  • De ander laten voelen dat hij/zij ertoe doet
  • Je partner laten merken dat je hem/haar waardeert
  • Compromis sluiten of ontdekken waar je het wel over eens bent in een conflict
  • Empathie tonen en excuses aanbieden als je verkeerd hebt gehandeld
  • De visie van je partner accepteren
  • Speels zijn en grapjes maken (op een respectvolle manier!)

Lees ook: Desirée: ‘Mijn man wil geen seks meer, daarom heb ik soms in het geheim een avontuurtje’

Wat is jouw ratio?

Het klinkt als het proberen waard om bewust positieve interacties aan te gaan nadat er iets negatiefs is gebeurd in je relatie. Maar hoe weet je eigenlijk wat jullie ratio is? Observeer dan hoe jullie met elkaar omgaan: zijn er meer positieve interacties na een negatieve? Je kunt ook een week lang op papier of op je telefoon bijhouden wat positieve interacties in je relatie zijn tijdens die zeven dagen. Het maakt niet uit hoe groot of klein het gebaar is. Hoe meer positieve interacties je creëert, hoe gelukkiger je je zal voelen in je relatie.

Meer Vriendin? Volg ons op Facebook en Instagram. Je kunt je ook aanmelden voor onze wekelijkse Vriendin nieuwsbrief.

Bron: Gotmann
Foto: Getty Images