prijsverhoging in de supermarkt

Door dit sluwe trucje misleiden fabrikanten jou in de supermarkt

Het leven wordt steeds duurder. De energieprijzen schieten omhoog en ook voor je boodschappen betaal je steeds meer geld. Daarop hebben fabrikanten iets gevonden: ze maken stiekem – lees: zonder het te communiceren – de verpakkingen van producten kleiner, waardoor het lijkt dat er van een prijsverhoging geen sprake is.

Prijsverhoging in de supermarkt

Maar in werkelijkheid houdt het in dat je meer betaalt voor minder product. Een voorbeeld: een pak zelfrijzend bakmeel van Koopmans bevatte tijdelijk 400 gram, voorheen was dat 500 gram. Ondertussen houden supermarkten ‘gewoon’ de oude prijs aan. Dit is wat economen krimpinflatie noemen. Het is een oud trucje die toegepast wordt om prijsverhoging te maskeren.

Bounty’s, Haribo snoep, Patak naanbrood en zelfs Pedigree hondensnoepjes: steeds meer fabrikanten stoppen minder product in hun verpakking. Dat is niet illegaal, want zolang ze vermelden hoeveel gram product erin zit, doen ze niets verkeerd.

“Voor de argeloze consument valt het niet op. Maar uiteindelijk kom je wel voor een nare verrassing te staan. Nu de prijzen stijgen, vermoeden we dat het vaker voorkomt”, aldus een woordvoerder van de Consumentenbond in gesprek met het AD.

Lees ook: Bij déze supermarkt zijn huismerkproducten het goedkoopst

Boze klanten

Dat het juridisch gezien mag, betekent niet dat je er als merk automatisch mee wegkomt bij de koper. “Als merk bevind je je op glad ijs. Klanten voelen zich toch bedonderd”, zegt merkendeskundige Bas Kist in de krant.

Hij noemt krimpinflatie ‘sluw’ en meent dat klanten zich niet serieus genomen voelen. “Met name voor wat op sociale media gebeurt. Een binnenbrandje kan snel een uitslaande buitenbrand worden. Als zoiets bij Koopmans gebeurt, en het wordt opgepakt, kan het snel gaan met veel ophef tot gevolg.”

Lees ook: In deze twee supermarkten kun je in het vervolg beter even om de kassabon vragen

Boodschappen 6 tot 8 procent duurder

Hoe je het wendt of keert, boodschappen worden zes tot acht procent duurder en iemand moet daarvoor opdraaien. Supermarkten zitten – net als hun klanten – niet te wachten op een prijsverhoging, wat in werkelijkheid vaak betekent dat de fabrikant moet compenseren voor de gestegen prijzen. Krimpinflatie is een manier voor die bedrijven om hiermee om te gaan.

Inmiddels verkoopt Koopmans weer een pak zelfrijzend zetmeel voor 500 gram in plaats van 400 gram. “Helaas is gebleken dat de gewichtswijziging onvoldoende duidelijk was voor de consument en werd er – vaker dan wij dachten – gebruik gemaakt van recepten waarin 500 gram verwerkt is”, luidt hun verklaring.

Bron: AD
Foto: Getty Images

Meer Vriendin? Volg ons op Facebook en Instagram. Je kunt je ook aanmelden voor onze wekelijkse Vriendin nieuwsbrief.

Uit andere media