prijzen supermarkt kloppen niet

In deze twee supermarkten kun je in het vervolg beter even om de kassabon vragen

Blijf voortaan toch maar om de bon vragen in de supermarkt. Uit een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat de prijzen op het schap vaak afwijken van de prijs bij de kassa – ten nadele van de klant.

Slechts 1 kassabon klopt

Het is wat: van de 21 bonnetjes die de Consumentenbond tijdens de steekproef verzamelt, blijkt er maar eentje – die van Aldi – foutloos te zijn. Voor het onderzoek ging de Consumentenbond langs bij zeven ketens (Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar), waarvan drie filialen bezocht werden.

Meer fouten

Wijkt in 2020 nog 1 op de 8 producten af op de bon, loopt het in 2021 al op naar 1 op de 7 producten. Vooral als je koffie, bier of wijn koopt is het opletten geblazen. Die artikelen zijn tijdens de steekproef in de aanbieding volgens het kaartje op het schap, maar volgens de kassa niet.

Bij de kassa van Plus wordt daarom € 4,19 meer betaalt voor koffie en bij Albert Heijn kost een sixpack alcoholvrij bier ineens € 2,19 meer.

Geen verbetering

In 2020 werd er al eens een vergelijkbare steekproef gedaan. Toen waren 3 van de 28 bonnen foutloos en beloofden de supermarkten beterschap. Daar blijkt in de realiteit niet veel van terecht te komen.

‘Beste’ supermarkt

Aldi komt als beste uit de strijd. Zij scoren beter dan de andere supermarkten: 1 op de 25 artikelen was verkeerd geprijsd. Albert Heijn (1 op de 4) en Jumbo (1 op de 5) gaan het slordigst met de prijzen om.

“Albert Heijn liet vorig jaar weten dat de prijs aan de kassa leidend is, maar dat klopt niet”, luidt de boodschap van de Consumentenbond verder. “Consumenten beslissen op basis van de prijs op het schap en die prijs moeten winkels hanteren. Tenzij vaststaat dat die prijs overduidelijk een vergissing is.”

Bron: De Consumentenbond
Foto: Getty Images

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *