Supermarkt kortingen

Op déze supermarktproducten krijg je de hoogste korting

Ben je een echte koopjesjager in de supermarkt? Dan heb je geluk, want uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat je gemiddeld 35 procent goedkoper uit bent door kortingen. Een van de aanbiedingen die het meest voorkomt is ‘1+1 gratis’.

Door middel van aanbiedingen willen supermarkten klanten binnen krijgen in tijden waarin de boodschappen duur zijn. Er wordt vooral veel gestunt met A-merken, omdat die merken de afgelopen jaren veel harder in prijs zijn gestegen dan huismerkproducten. Die zijn dan ook bijna nooit in de aanbieding. 

Hoge kortingen op schoonmaakmiddelen

Soms lopen de kortingen op tot wel 75 procent op de originele prijs. Gemiddeld liep de korting in de afgelopen vijf jaar op van 31 naar 35 procent. Wil je als koopjesjager de hoogste kortingen meepakken? Sla dan zeker het schap met schoonmaakmiddelen niet over. Volgens de Consumentengids zit daar altijd wel een actie tussen. Denk bijvoorbeeld aan: Glorix (gemiddelde korting: 65 procent), Witte Reus (58 procent) en Edet (53 procent). Maar ook Fuze Tea (49 procent), Knorr (47 procent) en Pringles (47 procent) gaan vaak voor veel minder over de toonbank.

Lees ook: Déze producten in de supermarkt zijn het afgelopen jaar het duurst geworden

Gevecht tussen supermarkten

Volgens supermarktkenner Paul Moers zijn deze hoge aanbiedingen een logische ontwikkeling. “De prijzen nemen alleen maar toe en supermarkten gaan ver om ervoor te zorgen dat klanten binnen blijven en niet naar de concurrent gaan. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is met aanbiedingen”, vertelt Moers. Al jaren gaan supermarkten het gevecht aan om de laagste prijzen te hebben. “Aanbiedingen zijn de heroïne van de supermarkten. Zij zijn er helemaal verslaafd aan geraakt. En ze kunnen niet meer terug.”

Ongezonde ontwikkeling

Volgens Norman Buysse van marktonderzoeker GfK is het een ongezonde ontwikkeling. Hij vertelt erover bij het AD. “Gezien de prijsstijgingen is het sturen op of bewaken van de marge belangrijk, zowel voor fabrikanten als supermarkten. Kortingen zetten de marge nog verder onder druk, dat is onwenselijk.” Het betekent dat supermarkten het moeilijker krijgen.

Bron: AD
Foto: Getty Images

Meer Vriendin? Volg ons op Facebook en Instagram. Je kunt je ook aanmelden voor onze wekelijkse Vriendin nieuwsbrief.