Gezond & mooi

6 verrassende voordelen van wandelen

Kleine moeite, groots effect: elke dag een half uur wandelen is goed voor je lichaam en geest. Kende jij deze voordelen van wandelen af?

1. Goed voor hart en bloedvaten

Door de bewegingen verlaag je je bloeddruk en cholesterolgehalte. Hiermee verbetert ook de conditie van hart en bloedvaten.

2. Sterke botten

Met een stevige wandeling belast je je botten op een goede manier, waardoor ze langer sterk blijven en het risico op botontkalking dus lager wordt. Daarnaast geeft lopen de aanmaak van kraakbeen (het elastische weefsel tussen je botten) een boost, waardoor je soepeler beweegt.

3. Je wordt er vrolijk van

Je verlaagt tijdens het wandelen de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Hierdoor ben je meer ontspannen en beter gemutst.

Lees ook: Doen! 5x de leukste blotevoetenpaden

4. Minder trek in snacks

Als je trek hebt in een reep chocolade of een zak chips, trek dan je wandelschoenen aan en ga een kwartiertje lopen. Volgens onderzoek van de universiteit van Innsbruck neemt hierdoor je snacktrek af en weersta je eetverleidingen beter.

5. Minder blessures dan andere sporten

Omdat wandelen een natuurlijke beweging is, worden je je spieren niet extreem belast en is de kans op blessures minimaal.  Daarnaast maak je geen schokkerige bewegingen, zoals bij hard­lopen. Wandelen is dus ook beter voor je gewrichten, die de klappen moeten opvangen.

6. Lager risico op verschillende ziektes

Waaronder een lager risico op diabetes type 2. Volgens het Diabetesfonds komt dit omdat bewegen ervoor zorgt dat suiker makkelijker uit je bloed wordt gehaald en de bloedsuikerspiegel daalt. Daarnaast laten diverse onderzoeken zien dat mensen die voldoende bewegen minder vaak dementie krijgen. Dit komt waarschijnlijk omdat bewegen de doorbloeding van de hersenen en de productie van nieuwe zenuwcelverbindingen stimuleert, aldus Alzheimer Nederland.

Lees ook: 5 mooie wandelingen die je kunt maken

Tekst: Whitley Volger. Beeld: Unsplash

Reageer op dit artikel