Eveline: ‘Onze adem stokt: ‘Ik heb u gehackt. U bent alles kwijt”
19 september 2023
Eveline (52) en haar partner Emiel raken op vakantie betoverd door een veel te vervallen villa. Na lang twijfelen besluiten ze dat hun toekomst in Frankrijk ligt. Dat betekent wel dat er enorm veel op ze afkomt.
In Vriendin deelt ze elke week hoe het ervoor staat met hun paleisje.
‘U bent gehackt’
Vol ongeloof staar ik naar de tekst op Emiels telefoon. ‘Bent u de eigenaar van dit account?’ Erbij een foto van ons Instagram-account waarop we al bijna drie jaar onze ups en downs schrijven. We postten foto’s van onszelf. Filmpjes van de verbouwing. Door onze volgers vonden wij telkens weer moed. Elke week schreef ik een gratis blog naast de column die trots in weekblad Vriendin pronkte. Onze eerlijkheid raakte mensen. De échtheid van een gewoon koppel zonder suikerlaagje, maar met dromen. ‘Ja’, tikt Emiel terug. En dan lezen we het antwoord dat onze adem doet stokken. ‘Ik heb u gehackt. U bent alles kwijt. Voor 300 euro geef ik het terug.’ Stomverbaasd verversen we het scherm. We zien een plaatje van ons account dat ineens in de Turkse taal is veranderd. Op slot gezet. In slecht Engels en later vloeiend Nederlands vraagt het huftertje steeds dwingender geld voor ons eigendom. Onze harten breken. Hoe kunnen mensen zo slecht zijn? Waarom werkt deze lambal niet voor zijn geld? We hadden het al niet makkelijk en nu 300 euro neertellen… Wie zegt dat deze hacker niet later zegt: ‘Ik heb me bedacht. Het bedrag wordt nu 500 euro.’ Totaal verslagen kijken Emiel en ik elkaar aan. Speeksel doorslikken lukt niet. We zijn versteend door zoveel slechtheid. Villa Verte heeft veel volgers en veel interactie. Mensen schrijven ons, delen en posten hartverwarmende reacties. Wij putten kracht uit al die digitale liefde. En nu zou zo’n rotjong alles afpakken? Maar het is waar.
Tips
Ons account is onvindbaar. Alles is weg. Via Facebook, waar ik een noodkreet post, komt een nieuwe portie liefde. Mensen leven mee. Geven hints. Niets werkt, want de hacker heeft ook alle ingangen naar Instagrams hulpsystemen geblokkeerd. Hij heeft ons in de tang. ‘Niet betalen’, roept iedereen. We twijfelen. Wat als we de helft bieden? Zou zo iemand dat accepteren? Volgers mailen ons tips. En dan meldt zich ene Bode, een aardige Turkse dame die schrijft dat haar hetzelfde is overkomen. Het bedrijf ZenithCyber hielp haar en binnen een uur had ze haar account terug. Ze raadt het ons van harte aan. We mailen ZenithCyber onmiddellijk. Ja, ons account kan worden teruggehaald. We krijgen zelfs een foto dat het herstelproces al 55% is afgerond. Maar kunnen we eerst betalen? Honderd dollar? Met een raar gevoel zoeken we naar Bode op internet en benaderen haar. Ze schrikt, heeft niet eens een Facebook-account. Onze eigen hacker probeert enkel nóg meer geld uit onze ellende te slepen. Hoe is het mogelijk? Op Instagram vinden we nergens contactgegevens. Het bedrijf is totaal onbereikbaar. We vullen online hulpaanvragen in, maar krijgen geen verzendbevestiging of reactie.
Nóg een hacker
Wel komt er de volgende dag een mail van Meta of we op een link willen klikken die onze hulpaanvraag activeert. En ja hoor, ook dit blijkt een hacker. Als we hadden gedrukt, waren we ook nog ons mailadres kwijt geweest. Die nacht staren we met een hoofd vol heksenkaas naar het plafond. Bij ons valt toch niets te halen? Hoe hard moeten we werken in dit leven om rust te vinden? Hoe kunnen mensen zo door en door slecht zijn?
Meer lezen van Eveline? Je leest haar columns elke week in Vriendin. Volg haar ook op Instagram @villaverte87.
Meer Vriendin? Volg ons op Facebook en Instagram. Je kunt je ook aanmelden voor onze wekelijkse Vriendin nieuwsbrief.