Om déze reden kun je je hand beter niet laten rusten op de versnellingspook tijdens het rijden

Dit is waarom je niet je hand op de schakelpook moet houden tijdens het rijden

Je denkt er misschien niet snel over na en de kans is groot dat je er een gewoonte van hebt gemaakt, maar het laten rusten van je hand op de versnellingspook kan zorgen voor extra slijtage aan de tandwielen van de transmissie. Wanneer je je hand erop houdt, kan de schakelvork van de bak tegen…

Je denkt er misschien niet snel over na en de kans is groot dat je er een gewoonte van hebt gemaakt, maar het laten rusten van je hand op de versnellingspook kan zorgen voor extra slijtage aan de tandwielen van de transmissie. Wanneer je je hand erop houdt, kan de schakelvork van de bak tegen de draaiende delen van de bak drukken en dat zorgt voor slijtage. 

Schadelijk voor je auto

Er gaan veel verschillende verhalen rond die antwoord geven op de vraag of het schadelijk is voor je auto of niet. Daarbij denken veel mensen dat dit niet zo is, maar volgens de Britse Wegenwacht, de RAC, is het wel degelijk schadelijk voor je auto. Ook staat in instructieboekjes van verschillende auto’s dat het beter is om je hand van de versnellingspook te houden tussen het schakelen door. En verder is het natuurlijk ook veiliger om je beide handen aan het stuur te houden. 

Lees ook: Met dit handige trucje ontdooi je je autoruiten zonder te krabben

Advies van de ANWB

Ook een woordvoerder van de ANWB vertelt aan het AD dat het beter is om je hand van de pook te houden. “Bij handgeschakelde bakken is er een mechanische verbinding tussen de versnellingspook tot aan de synchromeshringen. Bewegende en toch al slijtende onderdelen kunnen sneller slijten als ze verkeerd worden belast. Niet elke bak hoeft er gevoelig voor te zijn, maar extra slijtage is mogelijk.”

Koppeling

Verder zijn er nog meer tips om ervoor te zorgen dat de versnellingsbak langer meegaat. Zo is het bijvoorbeeld beter om de koppeling niet ingedrukt te houden bij het stoplicht. Dit zorgt namelijk voor continue frictie tussen de koppeling en transmissie. Het is beter om je auto in zijn vrij te zetten en de koppeling los te laten. Verder hebben sommige mensen ook de neiging om hun voet tijdens het rijden op de koppeling te houden. Ook dit kan zorgen voor onnodige slijtage en zelfs uitval van de koppeling. En het is erg duur om dat te laten repareren.

Bron: AD
Foto: Getty Images

Meer Vriendin? Volg ons op Facebook en Instagram. Je kunt je ook aanmelden voor onze wekelijkse Vriendin nieuwsbrief.