vrouwen collega's

Bewezen: klagen met collega’s zorgt voor betere werksfeer

Van de slechte koffie uit de automaat tot vervelende klanten waar je mee moet dealen: soms is het heerlijk om even je frustraties te uiten bij je collega’s. En onderzoek toont aan dat je je hier ook helemaal niet schuldig over hoeft te voelen.

Klagen blijkt namelijk hartstikke bevorderlijk voor de werksfeer.

Studie

Voor haar studie bekeek Vanessa Pouthier, onderzoeker aan de Melbourne University, de werkgewoonten van werknemers in een Amerikaans ziekenhuis. Ze zag dat kleine klaagsessies de sfeer van bijvoorbeeld een vergadering veranderde. In dit soort situaties konden collega’s hun frustraties kwijt over de werkdruk, patiënten en thuissituaties.

Positief effect

Wat bleek: niet alleen had het klagen een positief effect op het team, ook de individuele werknemers bleken zich achteraf beter te voelen. De verklaring is dat de collega’s nu gemeenschappelijke vijanden hadden, zoals de bedrijfsstructuur of andere beslissingen waar zij het niet mee eens waren.

Niet uit de hand

Ook bleek dat het klagen verrassend genoeg nauwelijks uit de hand liep. Dit kwam door ongeschreven regels die op de werkvloer gelden. Zo weten de meeste mensen wel met wie ze iets kunnen bespreken en op welk moment.

Daarbij bleek het merendeel van de mensen niet te lang over andere collega’s te klagen, maar meer over externe problemen. Dit duurde gemiddeld nog geen minuut. Het viel dus eigenlijk allemaal wel mee.

Klaagsessies belangrijk

Al met al concludeerde onderzoekster Vanessa dat werknemers niet zonder deze klaagsessies kunnen en ze erg belangrijk zijn voor de onderlinge band. Het klagen zorgde niet voor een negatieve sfeer, maar werkte juist stress verminderend.

Wij zeggen: lekker blijven klagen, dus. 😉

Bron: NSMBL
Foto: Getty Images