stress

Beter met stress omgaan? Probeer déze 6 handige tips

Kun je de laatste tijd minder goed met stress omgaan? Probeer dan déze zes handige tips om het jezelf iets makkelijker te maken.

1. Zelf-compassie

Zelf-compassie is niet hetzelfde als zelfmedelijden. Door zelf-compassie zul je je minder aangevallen voelen op het moment dat er iets gebeurt dat stress veroorzaakt. Je mag zeker voelen dat er stress of pijn is, maar je wil er alles aan doen om deze gevoelens te verminderen en dus verantwoordelijkheid te nemen. Je probeert op een creatieve manier naar een oplossing te zoeken.

2. Trauma

Als je erg overdreven reageert op een bepaalde stressor, dan kan het zijn dat er een trauma zit. Zo kan de situatie lijken op een situatie die je al eerder hebt meegemaakt en waar je toen erg van bent geschrokken. Het is belangrijk om te achterhalen of je last hebt van een trauma en hiermee aan de slag te gaan. Een trauma hoeft niet altijd groot te zijn en soms kun je je niet voorstellen dat een specifieke situatie uit het verleden zo veel indruk heeft gemaakt.

3. Manier van denken

Soms zijn er bepaalde denkpatronen die je in de weg kunnen zitten. Zo kan het zijn dat bepaalde korte, zakelijke werk e-mails je onzeker kunnen maken. Bijvoorbeeld als je die collega niet goed kent. Je kunt je stressreactie dan verminderen, door met jezelf af te spreken om niet direct op de e-mail te reageren, maar deze bijvoorbeeld later nog een keer te lezen.

Lees ook: Goed nieuws: planten in huis verminderen stress en maken je productiever

4. Externe factoren

Jouw reactie op stress, wordt deels ook door de omgeving bepaald. Als jij hooggevoelig bent en je dagelijks in een harde zakenwereld bevindt, dan is het logisch dat je veel prikkels moet verwerken en dus veel stress ervaart.

5. Sterke kanten

Probeer na te gaan wat jouw sterke kanten zijn als je geconfronteerd wordt met stress. Misschien ben je van nature erg geduldig of ben je een ster in het creatief oplossen van problemen. Maak zo veel mogelijk gebruik van je mooie, sterke eigenschappen.

6. Ontwikkelen

Los van de kwaliteiten die je al bezit, kun je ook werken aan nieuwe vaardigheden die je kunt inzetten in stressvolle situaties. Probeer erachter te komen hoe je jezelf sneller tot rust krijgt of ontdek op welke dagen in de week jij je het krachtigst voelt. Plan op deze dagen afspraken die je spannend of lastig vindt.

Lees ook: De wetenschap zegt: dansen maakt je gelukkig én zorgt voor minder stress

Foto: GettyImages
Bron: PsychologyToday

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.