boosheid

5 tips om op een gezonde manier met boosheid om te gaan

Soms maakt een situatie je boos of kun je je collega of partner achter het behang plakken. Wij geven 5 tips om met deze boosheid om te gaan.

1. Stap uit de situatie

Als je boos bent, ben je vaak erg gefocust op de situatie of de persoon die je boos maakt. Je zoomt als het ware helemaal in en je ziet elk detail. Probeer, hoe moeilijk het ook is, toch even weg te lopen van de situatie. Maak een wandeling of zorg in ieder geval voor een andere omgeving.

2. Creatief bezig zijn

Als je uit de situatie bent gestapt, kun je wat kalmeren door even met iets totaal anders bezig te zijn. Luister naar muziek, ga schilderen of doe je favoriete work-out. Als je hiermee bezig bent, probeer je de probleemsituatie eens vanuit meerdere perspectieven te bekijken. Is er een gezonde oplossing zodat niet de hele boel escaleert?

3. Je ademhaling

Met behulp van je ademhaling kun je jezelf snel rustig krijgen. Als je boos bent, krijg je namelijk te weinig zuurstof binnen. Let daarom extra goed op je ademhaling en probeer vooral diep adem te halen. De spanning zal dan zakken, je hartslag vertraagt en je ervaart weer meer controle.

Lees ook: 5 dingen om te proberen voor je jouw relatie opgeeft

4. Praat erover

Soms moet je boosheid er gewoon even uit door met iemand te praten. Iemand waarbij je je op je gemak voelt en die misschien wat verder van de situatie afstaat. Door te ventileren, voel je je rustiger en krijg je meer overzicht.

5. Zoek afleiding

Als je het even echt niet meer weet en er zijn geen mensen in de buurt bij wie je je hart kunt luchten, is het altijd goed om afleiding te zoeken. Maak een wandeling, probeer een nieuwe hobby of verlies jezelf even in een goed boek. Je boosheid zal hoe dan ook wat afnemen.

Lees ook: Mensen met d├ęze vijf sterrenbeelden worden snel emotioneel

Foto: GettyImages
Bron: Realsimple.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.