23092025 Vri Pexels Janetrangdoan 1099680

Wat hoor je vandaag de dag over superfoods en supplementen?

Je loopt door de supermarkt of drogist en ziet overal producten met opvallende labels. Soms staat er een term op die je herkent, soms eentje die je nieuwsgierig maakt. Veel mensen vragen zich af wat die woorden nu eigenlijk betekenen. Zijn ze echt zo bijzonder, of zijn het vooral trends die door social media en marketing groot zijn geworden?

Superfoods en hun imago

Het woord superfood klinkt indrukwekkend. Je ziet het vaak bij producten zoals chiazaad, gojibessen of quinoa. Het idee is dat ze meer voedingsstoffen bevatten dan gewone etenswaren. In de praktijk is het vooral een verzamelnaam geworden voor producten die net dat beetje extra allure hebben. Het betekent dus niet dat gewone groenten of fruit minder gezond zijn. Het etiket superfood zegt vaak meer over de trend eromheen dan over de werkelijke inhoud.

Magnesium als bekend mineraal

Naast superfoods kom je ook vaak losse mineralen en vitamines tegen. Een daarvan is magnesium. Het wordt vaak genoemd in lifestyle-artikelen en staat op talloze potjes en verpakkingen. Magnesium is een mineraal dat van nature voorkomt in noten, volkorenproducten en groenten. Veel mensen herkennen de term, maar weten niet altijd precies waarom het zo vaak terugkomt op etiketten. Dat heeft vooral te maken met claims die gemaakt worden rondom het mineraal. Omdat magnesium natuurlijk is en als supplement gebruikt kan worden, wordt het vaak als ‘extra gezond’ afgeschilderd. Het laat zien hoe voeding en lifestyle steeds meer met elkaar verweven zijn geraakt.

Ingrediënten met een beautylabel

Niet alleen voeding speelt mee in trends, ook beautyproducten gebruiken steeds vaker opvallende termen. Bekende voorbeelden zijn hyaluronzuur of collageen. Vooral collageen zie je vaak op verpakkingen van crèmes of supplementen. Het is een lichaamseigen eiwit dat je terugziet in marketing rond huid en haar. Voor veel mensen is het een herkenbaar modewoord, zonder dat ze precies weten wat het doet. Het is dus een ingrediënt dat meer zegt over hoe merken hun producten aantrekkelijk maken dan dat het altijd iets concreets betekent voor de gebruiker.

Waarom deze termen zo populair zijn

Een groot deel van de aantrekkingskracht van woorden zoals superfood, magnesium of collageen zit in herkenbaarheid. Ze geven een product net dat beetje extra status of vertrouwen. Dat werkt, want we zijn nieuwsgierig naar nieuwe trends en proberen graag iets uit dat door anderen wordt aanbevolen. Social media speelt daarbij een grote rol. Als influencers of celebrities bepaalde producten laten zien, verspreidt zo’n term zich razendsnel.

Bewust kijken naar etiketten

Het is handig om te weten dat veel van deze termen geen beschermde titel hebben. Iedereen kan een product een superfood noemen, en ook bij ingrediënten zoals collageen zijn de verschillen groot in hoe ze gebruikt worden. Daarom is het slim om zelf etiketten te blijven lezen en je af te vragen: wat zit er nu eigenlijk in? Zo zie je beter of een product past bij jouw voorkeuren of gewoon vooral inspeelt op een trend.

Dit artikel is een partnerbijdrage.
Foto: Pexels / Jane T D.

Uit andere media


Meer van Extra