Maartje (38) verloor haar zoontje na twee maanden: ‘Iedere seconde samen was mooi en bijzonder’

Vandaag verschijnt de eerste editie van NEL Magazine, een glossy voor ouders van een overleden kind en hun omgeving. Het magazine is opgericht door Maartje Lute (38), die vorig jaar haar twee maanden oude zoon Benja verloor.

Vandaag verschijnt de eerste editie van NEL Magazine, een glossy voor ouders van een overleden kind en hun omgeving. Het magazine is opgericht door Maartje Lute (38), die vorig jaar haar twee maanden oude zoon Benja verloor.

Met NEL Magazine wil Maartje laten zien dat er naast verdriet, een liefde blijft bestaan die nooit over gaat. Vandaar de naam NEL: Never Ending Love.

Liefde, dankbaarheid en trots

Maartje: “Mijn zoon Benja overleed toen hij twee maanden oud was. Bij de twintig weken echo zagen ze vocht bij zijn longen. Na heel veel onderzoeken, waaruit uiteindelijk bleek dat er behandelingen waren die goede resultaten voorspelden, overleed hij aan een infectie. Oneindig veel liefde, dankbaarheid en trots voelde ik na zijn overlijden. Liefde voor mijn kind, trots omdat hij alle behandelingen zo moedig had doorstaan en dankbaarheid voor alles wat hij me had gegeven. Want ook al werd Benja slechts twee maanden oud, iedere seconde samen was mooi en bijzonder geweest.”

Nooit meer bang

“Benja heeft me ook veel geleerd. De belangrijkste les was dat ik nooit meer bang hoefde te zijn. Mijn allergrootste angst had ik namelijk overleefd. Als je kind overlijdt, dan ben je klaar, dan hoeft het allemaal niet meer, dacht ik altijd. Door Benja weet ik dat ik helemaal niet klaar ben, maar juist nog veel te doen heb en dat ik dit onbevreesd moet doen. Het allerergste wat me kon overkomen: het overlijden van mijn kind, is gebeurd. Ik heb niets meer te verliezen en dat zorgt dat ik compleet andere keuzes durf te maken. Ik volg alleen nog maar mijn hart. NEL Magazine is hiervan het resultaat.”

Lees ook: Linda verloor haar dochtertje door medische missers

Herkenning

“Na Benja’s overlijden, was ik bang dat ik emotioneel in zou stortten. Maar ik stortte niet in. Het tegenovergestelde gebeurde: ik was vooral heel blij dat mijn kind in mijn leven was geweest. Ik was vol van hem en wilde veel over hem praten. Sommige mensen dachten dat ik in de war was, maar een vriendin zag herkenning in het verhaal van iemand die ze kende, Jolanda. Jolanda’s zoon verdronk tien jaar geleden toen hij drie jaar oud was. Bij Jolanda overheerste ook de gevoelens van dankbaarheid en vreugde om alles wat haar zoon haar gebracht had. Jolanda en ik spraken af en hadden een klik. We praatten urenlang. Allebei wilden we andere ouders helpen en barstten we van de ideeën hoe we dat konden doen. Ik kom uit de tijdschriftenwereld en hou ervan verhalen te delen. Toen Jolanda zei dat ik een magazine voor ouders van overleden kinderen moest beginnen omdat er zoveel over dit onderwerp te zeggen valt, wist ik dat ze gelijk had.”

Never Ending Love

“Voor Benja’s overlijden had ik nooit de moed en het vertrouwen gehad om voor mijn eigen dromen te gaan. Een tijdschrift beginnen, was wel erg risicovol. Zou ik de kwaliteiten in huis hebben? Ik zou het idee niet eens serieus nemen. Maar doordat ik nu niet meer bang ben, durf ik voor dingen te gaan die ik de moeite waard vind. En dat is zo goed gebleken. Sinds ik mijn hart volg, is mijn leven betekenisvoller en waardevoller geworden. Vanuit mijn verdriet heb ik, samen met nog meer ouders die dit verlies hebben meegemaakt, nu iets moois neergezet. NEL Magazine is een glossy met diepgaande interviews, ervaringsverhalen, inspiratie, troost, tips en adviezen voor ouders die een kind hebben verloren. Maar NEL Magazine is ook voor hun omgeving. Want hoe kan je iemand steunen of beter begrijpen na zo’n groot verlies? Wat kan je doen als familielid, vriend, collega of werkgever? Ik hoop dat NEL Magazine ouders laat zien dat er naast verdriet ook een liefde blijft die nooit over gaat. Vandaar de naam: Never Ending Love. Ik hoop ook dat de glossy moeders aanmoedigt om trots te zijn op zichzelf. Want als het je lukt om na zo’n drama iedere dag op te staan en zelfs nog kunt lachen dan ben je geniaal. Dan kan je eigenlijk alles aan. Dan kan je niet alleen heel trots zijn op je kind, maar ook héél erg trots op jezelf.”

NEL Magazine (€ 9,95) is verkrijgbaar in de grotere boekhandels en Albert Heijn en online te bestellen via www.nelmagazine.nl en komt twee keer per jaar uit.

Tekst: Sonja Brekelmans