Laptop

Tips om als ondernemer om te gaan met onbetaalde facturen

Heb je een eigen onderneming? Dan weet je vast als geen ander dat het bedrijfsleven zowel hoogte- als dieptepunten heeft.

Een vervelende situatie waar je mee te maken kunt krijgen, is het feit dat jouw facturen niet worden betaald. Dat is natuurlijk vervelend, want je hebt uiteraard gewoon recht op je geld. Er zijn een aantal goede tips die jou erbij kunnen helpen om te gaan met onbetaalde facturen. Welke tips dit zijn? Dat lees je hieronder!

Factureer snel

Een tip om beter om te gaan met onbetaalde facturen, is om voortaan snel te factureren. Stuur gelijk een factuur als je het werk verricht hebt en wacht hier niet te lang mee. Het is dan nog vers en de kans is hierdoor groter dat het ook snel betaald wordt. Zet ook altijd op de factuur wat de betalingstermijn is en wanneer je het geld dus echt binnen wilt hebben.

Zorg voor een duidelijke factuur

Om te voorkomen dat je facturen niet betaald worden is het ook slim om te zorgen voor een duidelijke factuur. Als de factuur niet duidelijk is, kan dit namelijk zorgen voor problemen. Wees duidelijk in je omschrijving en wat voor werk je hebt verricht. Als alles helder op papier wordt gezet, is de kans groot dat er ook sneller wordt betaald.

Blijf goed communiceren

Communicatie speelt een belangrijke rol in het betalen van facturen. Als jouw klant het bijvoorbeeld niet eens is met de factuur die je hebt gestuurd, kan dit vervelende situaties opleveren. Jouw factuur wordt niet betaald en je hebt hier dan uiteraard wel gewoon recht op. Het is van belang dat je tijdens het hele proces dat je werkzaamheden verricht voor je klant goed communiceert. Schep duidelijkheid, ook over eventuele meerkosten. Zo kan de klant er beter rekening mee houden en komt het niet als een onverwachte verrassing.

Herinneringen sturen en telefonisch contact zoeken

Als de betalingstermijn verlopen is, stuur dan zo snel mogelijk een betalingsherinnering. Op deze manier wordt de klant eraan herinnerd dat de factuur nog openstaat. Mocht je hier ook geen reactie op krijgen, dan kan het verstandig zijn om telefonisch contact op te nemen. Het is goed om te weten waarom je klant niet betaalt. Misschien is de klant niet tevreden en wil deze daarom geen geld overmaken. Het is goed om in dit geval dan samen tot een oplossing te komen. Zit er in ieder geval snel bovenop als je factuur niet wordt betaald, zodat je snel kunt handelen.

Schakel een incassobureau in

Wil jouw klant de factuur maar niet betalen? Dan moet je het er natuurlijk niet zomaar bij laten zitten. Je hebt tenslotte werk verricht en hebt recht op het geld hiervoor. Als de klant niet wil betalen en jij graag je geld wilt ontvangen, is een incassobureau inschakelen verstandig om te doen. Wanneer je hiervoor kiest geef je de vordering van de betaling uit handen aan een incassobureau. Dit kan jou veel gedoe besparen en uiteindelijk leiden tot een betaling van jouw factuur.

Deze tips kun je als ondernemer goed in gedachten houden als je zo nu en dan te maken hebt met onbetaalde facturen. Hoewel het vervelende situaties zijn, is het wel belangrijk om hiernaar te handelen. Met deze tips kun je daar al een heel eind mee komen!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met https://debtt.com