Personeel vinden in een overvolle arbeidsmarkt? Zo doe je dat

Je omzetcijfers gaan door het dak en groeikansen zijn er in overvloed, alleen neemt de hoeveelheid werk ook toe. Om de groei van het bedrijf aan te kunnen is er meer personeel nodig, alleen in deze overvolle arbeidsmarkt is het lastiger dan ooit om goed personeel te vinden.

Bij heel veel bedrijven wordt er op dit moment druk naar personeel gezocht. Maar hoe zorg je dat jouw vacature het meest opvalt? En hoe laat je mensen voor jouw bedrijf kiezen? Dit artikel vertelt je hoe als bedrijf opvalt in deze overvolle arbeidsmarkt.

Zorg voor een aantrekkelijke vacature

Het is meestal het eerste wat de meeste werkzoekenden van jouw bedrijf zien, een vacature. Zie een vacature dan ook als een soort visitekaartje van je bedrijf. Je krijgt ten slotte nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Zorg er bij het schrijven van een vacature voor dat je je inleeft in de sollicitant. Wat zou jij graag willen weten als je solliciteert? Verpak alles wat je kwijt wilt in je vacature, in een goed lopende en aantrekkelijke tekst.

Om ervoor te zorgen dat werkzoekenden jouw aantrekkelijke teksten überhaupt lezen, moet de vacature goed vindbaar zijn. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is hierbij een belangrijk onderdeel. Veel bedrijven denken er bij het schrijven van een vacaturetekst niet aan, maar ook hier is SEO heel belangrijk. Verwerk de belangrijkste zoekwoorden daarom goed in de tekst van je vacature plaatsen in de buurt en functietitels zijn bijvoorbeeld goede zoekwoorden.

Geef een inzichtje in je bedrijf

Voor werkzoekenden is het belangrijk om te weten bij wat voor bedrijf ze gaan solliciteren. Zeker in de wereld van nu staat transparantie van bedrijven hoog in het vaandel. Je kunt in je vacaturetekst een alinea over je bedrijf laten gaan. Maar in een stukje van zes regels is het natuurlijk lastig om je bedrijfscultuur naar voren te brengen. Zorg dat je als bedrijf beschikt over een ‘werken bij’ en ‘over ons’ pagina. Op dit soort pagina’s kun je meer kwijt over het werken bij jouw bedrijf en over de cultuur die er heerst binnen het bedrijf. Voeg hier foto’s toe die een sfeerimpressie geven. Op deze manier kun je werkzoekenden eerder overhalen om voor jouw bedrijf te kiezen.

Komen ze niet naar jou? Ga dan naar ze toe

Zitten en wachten tot de sollicitaties binnenstromen is natuurlijk een optie, maar al lang niet meer van deze tijd. Tegenwoordig moet je (bijna letterlijk) de straat op om nieuw personeel binnen te halen. Hoe bereik je tegenwoordig het snelste de meeste mensen? Juist ja, via social media. Instagram, Facebook en vooral LinkedIn zijn social mediaplatformen die geschikt zijn om werkzoekenden te benaderen. Via LinkedIn is het zelfs aan te raden om persoonlijke berichtjes te sturen met een link naar de vacature. Zo hoeft iemand niet naar jouw bedrijf op zoek, maar leren ze je op deze persoonlijke manier kennen. Push vooral niet teveel, dit kan iemand weer afschrikken.

Gebruik je netwerk

Een groot netwerk brengt veel voordelen met zich mee. Een van deze voordelen is het vinden van nieuw personeel. Zodra je je zoektocht naar een nieuwe collega begint, is het altijd handig om te kijken in je netwerk of er een geschikte kandidaat tussen zit. Een berichtje op je LinkedIn feed, een belletje naar die ene goede collega of via via een vraag uitzetten. Allemaal opties waarmee je gebruik maakt van je netwerk. Niet geschoten is altijd mis, dus laat je netwerk zeker niet links liggen.

We hopen je zo voldoende tips te hebben gegeven om op zoek te gaan naar een nieuwe collega. We wensen je succes met de zoektocht!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met intermediair.nl.