Van zowiezo tot capuchino: de meest gemaakte taalfouten op social media

Van zowiezo tot capuchino: de meest gemaakte taalfouten op social media

Er zijn van die woorden die eigenlijk altijd verkeerd gespeld worden. Denk aan cappuccino en sowieso. Deze taalfouten komen het meest voor op social media.

Er zijn van die woorden die eigenlijk altijd verkeerd gespeld worden. Denk aan cappuccino en sowieso. Deze taalfouten komen het meest voor op social media.

Het bedrijf OBI2wan deed een jaarlijks taalfoutenonderzoek en zet de meest gemaakte taalfouten op een rijtje.

Sowieso

Met stip op één staat ‘sowieso’. Aan creativiteit geen gebrek, want het woord wordt ook gespeld als zowiezo, zoiezo, so-wie-so en zo-ie-zo. En dat terwijl het eigenlijk heel makkelijk is. In 17 procent van de gevallen wordt het verkeerd gespeld.

Mond-tot-mondreclame

Veel mensen maken daar iets heel spannends van, namelijk ‘mond-op-mondreclame’. Ruim 57 procent van de socialmediagebruikers schrijft het verkeerd.

Lees ook: 3 lezeressen over hun grootste social media-blunder

Verrassingen

In plaats van het pijnlijke woord ‘verassingen’. Gelukkig gaat het steeds beter: in maar 12 procent van de berichten gaat het fout.

Hartstikke

Het blijft een lastige. Vaak geschreven als hardstikke en harstikke. Veel mensen raken in verwarring, omdat we ook woorden als ‘hardnekkig’ en ‘hardleers’ gebruiken.

Cappuccino

Hoewel veel Nederlanders het graag drinken, blijft de spelling soms een beetje achter. Ruim 84 procent van de socialmediagebruikers schrijft het correct, maar er komen veel bijzondere varianten voorbij: cappucino, capuccino, capuchino of capocino (?).