handen

Het verhaal achter Gedenkwebshop

Gedenkwebshop is een relatief nieuwe onderneming. De onderneming is gestart door drie jongvolwassenen, genaamd Esther, Paul en Theo. Het is een webshop waar men unieke gedenkartikelen en troostgeschenken kan kopen.

Naast dat zij nabestaanden een uniek assortiment aanbieden, bieden zij ook een podium voor (opkomende) kunstenaars. Bent u benieuwd naar het verhaal achter Gedenkwebshop? Wij hebben de drie ondernemers gesproken. Hieronder vind je een samenvatting van ons gesprek.

Hoe is Gedenkwebshop ontstaan?

Esther, Paul en Theo sloegen hun handen ineen, nadat Esther en Paul een dierbare verloren. Zij zochten naar een passende manier om hun dierbare te gedenken. Echter viel het aanbod van gedenkartikelen hen tegen. “Wij kwamen veel dezelfde artikelen tegen. Terwijl wij juist op zoek waren naar een uniek gedenkartikel”, zo vertelt Paul. Ook viel het hen op dat het online aanbod van gedenkartikelen moeilijk te vinden was. De drie jongvolwassenen zagen een gat in de markt. Zo kwamen zij op het idee om een webshop op te starten met unieke gedenkartikelen en troostgeschenken.

Wat is jullie visie?

“Veel mensen verbergen hun gedenkartikel, omdat het doet denken aan hun verlies en de dood. Daarom bieden wij unieke artikelen aan, zodat een gedenkartikel voornamelijk doet denken aan iemands dierbare en niet alleen aan de dood”, vertelt Paul. “Wij geloven dat een tastbare herinnering aan iemand die ons dierbaar is houvast biedt in verdrietige tijden. Een gedenkartikel kan helpen bij het verwerken van het verlies en gedenken van onze dierbaren”, vult Esther aan. “Naast het bijdragen aan de verwerking van iemands verlies bieden wij ook een podium voor (opkomende) kunstenaars. Kunstenaars kunnen hun producten via onze webshop aanbieden. Zij kunnen dan hun creativiteit de vrije loop laten, en hoeven zich niet bezig te houden met de online marketing van de verkoop. Wat ons betreft, is dit een ideale samenwerking. Samen trachten wij een eenvoudig vindbaar, uniek aanbod van gedenkartikelen te creëren, om nabestaanden te helpen bij hun proces van verwerking”, stelt Theo.

Waarom kiezen jullie voor een online webshop en niet voor een fysieke winkel?

“Op het moment dat wij zelf op zoek waren naar een gedenkartikel misten wij de mogelijkheid om het aanbod online te kunnen bekijken. Na goed speurwerk kwamen wij enkele mooie, unieke artikelen tegen. Echter waren deze niet makkelijk te vinden. Bovendien leek het online aanbod veel op elkaar. Aangezien het online aanbod ons tegenviel, hebben wij gekozen om voor een webshop te gaan”, vertelt Esther. Echter staan de drie ondernemers niet huiverig tegenover het idee van een fysieke winkel. “Wij zijn van mening dat er in het algemeen weinig aanbod is van unieke gedenkartikelen. Misschien is een fysieke winkel iets voor op de lange termijn. Maar voor nu focussen wij ons eerst op de groei van onze webshop”, stelt Theo.

Hoe kijken jullie naar de toekomst?

Door hun onderneming hopen Esther, Paul en Theo bij te dragen aan de modernisering van de uitvaartbranche. “Voor de uitvaartbranche is het goed om mee te gaan met de tijd. Wat ons betreft hoort de mogelijkheid tot het online bekijken van het assortiment van gedenkartikelen daar zeker bij”, zegt Esther. “Daarnaast hopen wij dat Gedenkwebshop kan groeien en vernieuwen als bedrijf. Daarbij horen ook de samenwerkingen met kunstenaars”, zegt Theo. “De samenwerking met kunstenaars maakt ons aanbod uniek.” Paul voegt daaraan toe: “Op dit moment werken wij alle drie ook nog elders. Op gegeven moment is het wel de bedoeling dat wij kunnen rondkomen van de webshop. Het bijdragen aan de verwerking van iemands verdriet is zinvol werk. Hoe mooi is het als wij van zinvol werk rond kunnen komen.”

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Gedenkwebshop.