fietsen zadelpijn zadel

Grote stijging ongelukken met e-bikes: ‘Auto blijft probleem’

Steeds meer mensen kopen een e-bike in plaats van een gewone fiets. Tegelijkertijd neemt onder ouderen het aantal dodelijke fietsongelukken toe.

Dat meldt NOS afgelopen zondag.

Dodelijke ongelukken

Vorig jaar werden in Nederland – net als in 2019 – meer elektrische fietsen verkocht dan normale fietsen. Daarmee is de e-bike populairder dan ooit. Tegelijkertijd is een stijging te zien in het aantal dodelijke fietsongelukken onder ouderen.

Vorig jaar verongelukten in totaal 229 fietsen. Dit waren er 26 meer dan in 2019 en het hoogste aantal in 25 jaar. Van de fietsdoden verongelukte 32 procent op een e-bike. In 2019 was dit aantal nog 28 procent. In bijna driekwart van de dodelijke fietsongelukken ging het om een 60-plusser.

Letsel

Neuroloog Marcel Ariës, werkzaam op de intensive care van het Maastricht UMC, kan erover meepraten. “Letsel aan het hoofd, de hersenen, de nek, klaplongen, bloedingen in de buik, uitgebreide breuken”, laat hij weten aan NOS. “Het afgelopen jaar hebben we zes e-bikers gehad met ernstig hersenletsel. Ze hadden allemaal geen helm op. Een groot deel is overleden.”

Helm

Over de vraag of een fietshelm verplicht zou moeten worden voor e-bikers is de Fietsersbond sceptisch. Een onderzoek dat de bond samen met de ANWB en de RAI deed, liet zien dat veel mensen minder zullen gaan fietsen wanneer ze een helm op moeten. Negen op de tien mensen zegt nu vaker dan een keer per week te fietsen op hun e-bike. In het geval van een helmplicht is dat nog slechts zes op de tien.

Helmplicht

Wanneer mensen minder vaak de fiets pakken, is dat ook schadelijk voor de gezondheid, laat Fietsersbond-directeur Esther van Garderen weten. “Als al die mensen stoppen met fietsen en thuis achter de geraniums gaan zitten of met de auto naar de Albert Heijn gaan, dan denken wij dat de winst in gezonde levensjaren vele malen groter is als iedereen lekker lang door blijft fietsen.”

Neuroloog Ariës denkt dat het wel meevalt. Hij is ervan overtuigd dat mensen die nu zeggen te stoppen met elektrisch fietsen bij een helmplicht, uiteindelijk alsnog op de helm zullen overstappen. “De enige echt harde cijfers die we hebben is dat er de afgelopen 25 jaar nog nooit zoveel fietsslachtoffers zijn geweest. Daar moeten we nu aandacht voor hebben.”

Meer ouderen

Volgens Marco te Brömmelstroet, ‘fietsprofessor’ aan de Universiteit van Amsterdam, heeft de stijging van het aantal dodelijke fietsongelukken er simpelweg mee te maken dat het aantal ouderen toeneemt en meer van hen zijn gaan fietsen.
“Fietsen is omgerekend naar het aantal kilometers dat gefietst wordt, minder gevaarlijk geworden. Sterker nog, het is goed voor je, je kan er vitaal mee oud worden. Maar je loopt automatisch de kans, omdat je veel vaker op de fiets zit, dat dat ook de plek zal zijn waar je sterft.”

Autoverkeer

Volgens hem ligt het probleem vooral in het autoverkeer. “Gek genoeg vinden we verkeersveiligheid ontzettend belangrijk, maar willen we het er niet over hebben als het betekent dat we iets moeten doen aan de echte oorzaak van verkeersonveiligheid: die snelle auto.”

“Fietsen is intrinsiek niet gevaarlijk. Er zijn heel veel ongevallen waar we op het slachtoffer focussen, maar we eigenlijk de automobilist en het autoverkeer zouden moeten aanpakken.”

De Fietsersbond ziet ook meer in het aanpakken van het autoverkeer. Gedacht wordt aan het verbreden van fietspaden, het verwijderen van “onnodige” paaltjes en voertuigen op straat scheiden van fietsers.

Doden accepteren

Naast deze maatregelen zouden we volgens Te Brömmelstroet misschien ook gewoon een aantal fietsdoden moeten accepteren. “We moeten de omgeving vergevingsgezind maken, we moeten zorgen dat mensen elkaar niet doden. Maar we moeten wel met z’n allen accepteren dat mensen dood gaan.”

Bron: NOS
Foto: Getty Images