Dit zijn de goedkoopste én duurste supermarkten van Nederland
Misschien denk je dat het weinig uitmaakt waar je je boodschappen doet, maar niets blijkt minder waar. De Consumentenbond onderzocht welke supermarkten in Nederland het goedkoopst en het duurst zijn.
Voor het onderzoek vergeleek de Consumentenbond de prijzen van 118 dagelijkse producten bij dertien grote supermarkten. Het ging om producten die door supermarkten zelf worden gepresenteerd als het goedkoopste alternatief voor A-merken, zoals huismerken en aparte budgetmerken. Er werd zowel naar de prijzen in de winkels als online gekeken.
Budgetboodschappen
Wat blijkt: Dirk en Nettorama zijn gemiddeld de goedkoopste supermarkten als het gaat om budgetboodschappen. Aldi en Lidl komen op de derde plaats. Opvallend is dat Aldi vorig jaar nog samen met Dirk bovenaan stond. Albert Heijn ligt net boven het gemiddelde en Poiesz blijkt opnieuw de duurste supermarkt voor deze producten te zijn.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat het voor sommige producten – zoals verse melk, rijst en pasta – weinig uitmaakt waar je je boodschappen haalt. Bij andere productgroepen – zoals koffie, thee, frisdrank en drogist- en huishoudelijke artikelen – lopen de verschillen wél flink op. Zo kost een fles badkamerreiniger bij Nettorama 1,19 euro, terwijl een vergelijkbaar product bij Aldi en Lidl 2,19 euro kost. En terwijl een kilo espressobonen de meeste supermarkten 9,99 euro kost, betaal je bij Albert Heijn en Plus 12,99 euro.
Budgetboodschappen zijn gemiddeld zo’n 5 procent goedkoper geworden dan een jaar geleden. De prijzen van onder meer vissticks, shampoo en afwasmiddel daalden. Tegelijkertijd werden koffie en chocolade juist duurder.
A-merken
En hoe zit het met A-merken? Daar is een omgekeerd beeld te zien: het grootste deel van de prijzen is gestegen, met gemiddeld 4 procent. Hiermee zijn budgetproducten gemiddeld 57 procent goedkoper dan A-merken, tegenover 54 procent vorig jaar.
De Consumentenbond spreekt – net als vorig jaar – van een krimpflatie, vooral bij chocoladeproducten. Dit houdt in dat consumenten voor minder product meer betalen. Dit is onder meer het geval bij De Ruijter chocoladevlokken en Verkade melkchocoladerepen.
Bron: Hart van Nederland, De Consumentenbond
Foto: Getty Images
Meer Vriendin? Volg ons op Facebook en Instagram. Je kunt je ook aanmelden voor onze wekelijkse Vriendin nieuwsbrief.
LEES OOK

Uit andere media