afvallen

Lezeressen vertellen: ‘Dít dieet helpt mij écht’

Bestaat het: een dieet dat echt helpt? Waarvan je afvalt en dat vervolgens goed vol te houden is zodat je op gewicht blijft? Ja!, zeggen deze lezeressen. Zeven succesverhalen, én aanvullende tips van diëtiste Katinka Huiskamp.

Anne-Marie (31) eet al 2 jaar koolhydraatarm

Eerst: 85 kilo
Nu: 60 kilo

“Na twee zwangerschappen woog ik 85 kilo en had ik veel overtollig vel. Mijn gewicht en uiterlijk belemmerden me elke dag. Ik werd ongelukkig als ik ergens heen moest. In het ziekenhuis kreeg ik te horen dat alleen een buikwandcorrectie me kon helpen. Maar ik kwam thuis en dacht: er moet toch een andere optie zijn? Omdat ik het prikkelbare-darmsyndroom heb, had ik me al verdiept in een koolhydraatarm dieet. Die dag ben ik meteen met koolhydraatarm eten begonnen. Na een week was ik 5 kilo kwijt, na driekwart jaar 25 kilo. In het begin at ik strikt maximaal 25 gram koolhydraten per dag en verbrandde mijn lichaam lichaamseigen vet. Sinds een jaar eet ik er dagelijks 50. Ik hoef niet meer af te vallen, maar waarom zou ik met koolhydraatarm eten stoppen? Ik voel me er goed door, heb ook geen last meer van mijn buik. En ik houd het makkelijk vol omdat ik één keer per week wel gewoon eet: samen met de kinderen een pizza, of we gaan uit eten. Dat overtollige vel? Ik zal nooit meer zo strak worden als voor de zwangerschappen, maar dat is gewoon weg.”

Diëtiste Katinka: “Prima als je dit dieet volgt, let alleen op dat je niet te veel verzadigd vet uit vlees en kaas binnenkrijgt. Kies dus voor vetarme vlees- en zuivelproducten. Deze eiwitrijke producten zorgen voor een lekker vol gevoel. Ook zijn eiwitten belangrijk voor het behoud van spiermassa tijdens het afvallen. Doordat je de boterhammen laat staan, mis je de voedingsvezels, B-vitamines en het mineraal jodium uit brood. Zorg daarom dat je deze voedingsstoffen ergens anders uit haalt.”

Mariëtte (32) is razend enthousiast over de Lazy Fitgirl-methode

Eerst: maat 40-42
Nu: maat 34

“Ik wilde afvallen, het is gratis en het zag er uit alsof het goed te doen was. Daarom ben ik vorig jaar oktober begonnen met de Lazy Fitgirl-methode. Ik kom van maat 40-42 en heb nu bijna weer mijn oude maat: 34 – ik ben klein. Gewoon door voedzamere keuzes te maken in mijn dagelijkse eetpatroon. Eetswitches, heet dat. Ik heb niet het gevoel dat ik aan het diëten ben. De Lazy Fitgirl-methode is een levensstijl. Ik mag eten wat en hoeveel ik wil – af en toe ook taart, koek of chocolade tijdens de zogenaamde ‘bewuste genietmomenten’. En calorieën tellen is verboden om niet in de dieetmodus te komen. Doordat ik gezondere dingen en minder suikers binnenkrijg, heb ik ook veel meer energie. Ik kom van 69 kilo. Wat ik nu weeg, weet ik niet. De laatste keer dat ik mezelf woog, is een aantal maanden geleden. Toen was het 59 kilo. Het gaat ook niet om de kilo’s, ben ik nu achter, maar om de centimeters en het lekker in mijn vel zitten. De weegschaal is dan ook de deur uit.”

Diëtiste Katinka Huiskamp: “De Lazy Fitgirl-methode is een methode waarmee je leert gezonde(re) keuzes te maken. Met goede informatie over voeding en leefstijl. De kennis pas je meteen toe in de praktijk door middel van duidelijke opdrachten, zoals ‘zet de weegschaal ver weg en haal de batterijen eruit’. Dit klinkt als muziek in mijn (diëtisten)oren!”

Caroline (57) zweert bij het dieet van Sonja Bakker

Eerst: 87 kilo
Nu: 77 kilo

‘Ik heb nu voor de derde keer Sonja Bakker gedaan, de laatste twee keer iets minder streng dan de eerste keer. Ik stop steeds als ik mijn streefgewicht, 77 kilo, heb bereikt. Sonja Bakker geeft wel weekmenu’s om op gewicht te blijven. Die zou ik dan moeten aanhouden, maar dat doe ik niet. Als ik eenmaal op mijn gewicht ben, ben ik klaar. En val ik weer terug in snaaien. Toch is Sonja Bakker voor mij het enige dieet dat helpt. En ik vind het makkelijk. Ik hoef alleen maar te volgen wat er staat. En ik kan gewone dingen blijven eten, waardoor het dieet inpasbaar is in mijn dagelijkse leven. De eerste dag, als je tot 14.00 uur alleen groene appels mag, is voor mij ook iets psychisch: het einde van het snaaien, het begin van het lijnen. De eerste week heb ik wel een hongergevoel, maar dat hoort erbij. Om af te vallen, moet je nou eenmaal minder eten.”

Diëtiste Katinka: “Dit dieet kan helpen om op korte termijn veel kilo’s kwijt te raken. De dagmenu’s geven houvast, zijn gevarieerd en bevatten veel groente en weinig verzadigd vet. Nadeel is dat het een streng dieet is waardoor je met een hongergevoel rondloopt. En: je leert niet om je oude eetgedrag te veranderen. Na het dieet kun je terugvallen in je oude gewoontes, zoals snaaien, waardoor de verloren kilo’s weer bijkomen. Dit jojo-effect is niet zo gezond.”

Kim (35) valt af met hulp van een personal trainer/voedingscoach

Eerst: 100,7 kilo
Nu: 75 kilo

“Ik heb meerdere keren een dieet gevolgd en viel dan kilo’s af. Maar meerdere keren kwamen die kilo’s er net zo hard weer aan. Ik kon nooit echt die knop omzetten. Sinds maart vorig jaar kan ik dat wel, dankzij een personal trainer/voedingscoach die mij een andere levensstijl heeft aangeleerd. Per dag eet ik nog maximaal 1750 calorieën. Wat ik maar wil, maar in ieder geval 250 gram groente, 200 gram fruit en wat zuivel. Ik weeg alles wat ik eet en houd dat bij in een app die gekoppeld is aan het systeem van mijn personal trainer/voedingscoach. Daardoor kan zij me feedback op mijn eetpatroon geven. In het begin deed ze dat elke week. Nu alleen nog af en toe, want het gaat goed: ik ben 25 kilo afgevallen.

Daarnaast voetbal ik, één keer per week. En onder begeleiding van mijn personal trainer ben ik ook elke vrijdag één uur bezig in de sportschool. Dan spreken zij en ik ook dingen door. Bovendien kan ik haar altijd appen als ik moeilijke momenten heb. Dat deed ik vooral in het begin, als ik echt mijn best had gedaan en toch niet was afgevallen. Dan was ik best overstuur. Nu ga ik soms de fout in met snaaien, en kan ik mezelf makkelijk herpakken. Dan denk ik: oké, dit was lekker, maar morgen weer normaal.”

Diëtiste Katinka: “Bijhouden wat je eet en drinkt, bijvoorbeeld in een app of dagboek, is een uitstekende methode. Hierdoor word je je beter bewust van je eetgedrag. Zolang een gewoonte half bewust of onbewust is, kun je deze niet goed veranderen. Je hoeft niet alles af te wegen, maar dit mag natuurlijk wel. Ook fijn: iemand zoeken die je steunt en waarmee je kunt praten als het even tegen zit.”

Patries (52) heeft gekozen voor intermittent fasting

Eerst: maat 42
Nu: maat 38, soms 36

“Op mijn 49ste had ik nog net geen maat 42 (ik ben niet van de weegschaal) en een dikke vetrol. Toen ben ik begonnen met intermittent fasting in combinatie met krachttraining. Mijn cadeau voor mijn vijftigste verjaardag was een bikinilichaam. Dat heb ik nu, twee jaar later, niet meer, maar ik ben nog steeds blij met mijn lijf: ik heb maat 38, soms 36. Intermittent fasting is inmiddels een levensstijl. De basis is dat ik meer uren niet eet dan wel en dat ik eet binnen een bepaalde tijd. Ik ben begonnen met dagelijks eten tussen 12.00 en 20.00 uur, nu zijn er dagen dat ik alleen eet tussen bijvoorbeeld 14.00 en 18.00 uur. Belangrijk vind ik wel dat ik kwalitatief goed en ook veel eet. Ik zorg dus dat ik alle voedingsstoffen binnenkrijg en tijdens het vasten geen honger heb. Tijdens het vasten kan mijn lichaam het voedsel goed verteren en heeft het verder rust. Zeker in het begin verklaarden mensen mij voor gek. Maar ik ben me sindsdien alleen maar beter gaan voelen. Ik blijf op mijn gewicht. Sterker nog: mijn valkuil is nu dat ik vaak iets te weinig eet en juist meer moet gaan eten.”

Diëtiste Katinka: “Periodiek vasten is razend populair: googelen op intermittent fasting levert 7 miljoen resultaten op! Het doel is niet altijd gewichtsverlies, maar ook om gezond te leven. Bij periodiek vasten is er alleen een beperking in de tijd waarin gegeten mag worden. Er zijn geen ‘verboden’ producten. Toch is het superbelangrijk dat je gezond eet en voldoende varieert zodat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Verder is periodiek vasten niet voor iedereen geschikt, denk aan kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, ouderen en mensen met hartproblemen, diabetes of een laag gewicht. Raadpleeg bij twijfel altijd eerst een arts of diëtist.”

Anjette (60) lijnt volgens een door haarzelf bedacht dieet

Eerst: 82 kilo
Nu: 75,8 kilo

“Ooit was ik 13 kilo afgevallen met Sonja Bakker, die zaten er daarna meteen weer bij. Later viel ik 8 kilo af met hulp van een diëtiste, en kwam ik vervolgens weer 6 kilo aan. Dat weer aankomen gaat me nooit meer gebeuren. Sinds afgelopen maart heb ik een eetpatroon dat ik mijn leven lang kan volhouden. Ik eet geen koek, snoep of gebak meer en drink alleen nog in het weekend alcohol, één glas per avond. ’s Avonds eet ik rond 21.00 uur een appel en als ik honger heb nog wat toastjes; doordeweeks zonder, op vrijdag- en zaterdagavond met iets erop. De maaltijden? Ik ontbijt en lunch gezond, bijvoorbeeld met kwark met rood fruit en brood met smeerkaas en tomaat. En met warm eten doe ik gewoon, maar schep ik maar één keer op en varieer ik met vlees, vis en vegetarisch. Daarnaast wandel ik elke dag 20-30 minuten en pak ik zoveel mogelijk de fiets. Ik ben nu 6 kilo afgevallen. Het gaat niet hard, en dat hoeft ook niet. Ik houd het makkelijk vol omdat ik in het weekend iets lekkers van mezelf mag. Maar de grootste stimulans is een van mijn zoons. Hij coacht mij. Hij is de enige die weet hoeveel ik steeds weeg (ik stuur hem elke woensdagochtend een berichtje) en stimuleert me, geeft me tips. Dat helpt me enorm. Het klinkt misschien kinderachtig, maar ik heb iemand nodig die af en toe tegen me zegt: goed zo!” 

Diëtiste Katinka: “Voordeel van je eigen eetpatroon vinden, is dat het zo goed bij je past dat je dit (je leven) lang kunt volhouden. Door geen koek, snoep of gebak meer te eten, bespaar je een hele berg calorieën, suiker en vet. Wist je dat de meeste mensen al afvallen door snoep en snacks te laten staan? Zeker als je daarnaast extra beweegt. Een dagelijkse wandeling en regelmatig fietsen doen veel goeds!”’

Sjoukje (44) valt af dankzij een motivatieprogramma op Facebook.

Eerst: 90 kilo
Nu: 70 kilo

“In tien maanden tijd ben ik 20 kilo afgevallen. Het programma ‘Gezond afvallen zonder dieet’ is gebaseerd op gezond eten en bewegen (ik wandel nu elke dag 12.500 stappen), maar je mag ook alles snoepen. En daardoor werkt het voor mij; bij eerdere diëten mocht ik niets. Ik heb een obsessie voor snoep. Ben bijvoorbeeld op een verjaardag pas geïnteresseerd in een verhaal als de taart op is. Alleen moet ik nu keuzes maken: ik mag niet alles op één dag snoepen. Daarnaast is planning een belangrijk onderdeel van het programma: vooraf nadenken over wat je op een dag gaat eten. Dat haalt meteen de obsessie weg. Als ik met mezelf afspreek dat ik vandaag niet snoep en er wordt me snoep aangeboden, kan ik makkelijker ‘nee’ zeggen. Ik heb het programma gevolgd via Facebook, met nog ruim tien anderen. Elke maandag, woensdag en vrijdag had ieder van ons contact met de gezondheidscoach, de andere dagen konden we elkaar vragen stellen en motiveren. Ik ben er net mee gestopt. Ik wil nog verder afvallen, maar denk dat ik het nu zelf kan. Elke dag neem ik één of twee kleine stukjes pure chocolade. Verder snoep ik alleen nog tijdens verjaardagen en in vakanties. Maar dan alleen wat ik het allerlekkerst vind.”

Diëtiste Katinka: “Een uitstekende methode! Waarom? Doordat je alles mag eten en gezonde keuzes leert maken. Diëten werken namelijk vaak averechts: als je dingen niet mag, krijg je er juist trek in. Ook een plan maken is een geweldig idee. Door vooraf te beslissen wat je gaat eten, sta je steviger in je schoenen. Dat de contacten via Facebook verlopen past uitstekend in dit online-tijdperk.”

Lees ook: 9 redenen waarom je maar niet van dat buikje af komt (mét oplossingen)

Lees Vriendin digitaal

Nu vanaf €0,99

Naar de digitale kiosk

042020 Digitaallezen Hp

Wist je dat je Vriendin ook digitaal kunt lezen? Bestel ‘m hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen