piekeren

Zit je vaak te veel in je hoofd? 5 handige tips

Zit je vaak veel in je hoofd en kun je je gedachtes moeilijk loslaten? Wij zetten een vijftal handige tips op een rijtje.

1. Actie

Kom letterlijk in beweging. Ga een stuk wandelen, hardlopen of zet je favoriete muziek op en dans door je huis. Misschien dat je er eigenlijk niet zo’n zin in hebt, maar vraag een vriendin om samen een kopje koffie ergens te gaan drinken. Zo ben je even uit je vertrouwde omgeving.

2. Zintuigen

Je kunt meer in het moment leven, door gebruik te maken van je zintuigen. Ben je aan het wandelen? Luister dan goed naar alle geluiden die je hoort. Probeer ook in je op te nemen wat je ruikt en ziet. Tijdens het eten kun je je zelf de vraag stellen hoe iets precies smaakt.

3. Controle

Je hebt helaas over heel veel dingen geen controle. Denk bijvoorbeeld aan het gedrag van anderen. Focus je daarom op dingen waar je wél controle over hebt: je nachtrust, de dingen die je eet, de wijze waarop je ontspant en het werk dat je doet.

Lees ook: Stress of angst nadat je op vakantie bent geweest? Híer komt het door

4. Praten

Door je zorgen hardop uit te spreken, krijgen ze een minder zware lading. Zoek iemand uit waar jij je bij op je gemak voelt. Dit kan een vriend(in), familielid maar ook een therapeut zijn.

5. Schrijven

Als je echt (nog) geen behoefte hebt om met iemand te praten, kan het ook helpen om je zorgen op te schrijven. Zo ervaar je minder stress en lukt het je om emoties beter te verwerken. Tot slot zorgt schrijven ook voor een hogere productiviteit.

Lees ook: Dít zijn de 3 favoriete thrillers van schrijfster Loes den Hollander

Foto: GettyImages
Bron: Poosh.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.