Slapen

Droom jij vaak levendig of juist ‘nooit’? Dít vertelt het over je gezondheid

Onthoud jij altijd wat je droomt? Houd eens een tijdje een dagboek bij, want je dromen zeggen meer over je dan je zou denken.

Wanneer droom je?

Als je in slaap valt, droom je niet meteen. Pas na negentig minuten komt je lichaam in een andere slaapfase, namelijk de remslaap. REM staat voor Rapid Eye Movement: je ogen gaan snel heen en weer en je droomt. Je lichaam is dan helemaal slap en bepaalde delen van je hersenen worden extra actief. Hoe vaak en waar je over droomt, is voor iedereen verschillend. Vriendin zet vijf manieren van dromen op een rij.

Je droomt levendig, verwarrend

Mogelijke oorzaak: medicatie. Sommige medicijnen, zoals bètablokkers, kunnen erg levendige en verwarrende dromen veroorzaken. Volgens slaapprofessor Jim Horne van Loughborough University kan elk medicijn dat invloed op je brein heeft, gevolgen hebben voor je natuurlijke slaappatroon.

Wat te doen? Als je medicijnen veel invloed hebben op je nachtrust, bespreek dan met je huisarts of er alternatieven zijn.

2. Je droomt: weinig

Mogelijke oorzaak: slaapgebrek. Als je te weinig slaapt, komt je lichaam minder vaak in de remslaap. Hierdoor droom je minder.

Wat te doen? Maak je geen zorgen als je niet elke nacht aan acht uur slaap komt. Als je je de hele dag fris en fi t voelt, slaap je waarschijnlijk wel voldoende. Zo niet, probeer dan een uurtje eerder naar bed te gaan. Zo ben je niet nog bezig met tandenpoetsen of je tas inpakken terwijl je eigenlijk al zou moeten slapen.

3. Je droomt vaak dramatisch

Mogelijke oorzaak: menstruatie, de overgang of te heet of te koud in bed. In je remslaap is je lichaam helemaal slap, waardoor je in principe niet kunt zweten of rillen. Als je het in deze fase te warm of koud hebt, ontwaak je. Als je lichaam erg warm wordt, kunnen je dromen vreemder en levendiger worden, misschien om je wakker te laten worden. Door de overgang kun je ’s nachts ook last krijgen van opvliegers, wat ook kan leiden tot heftigere dromen.

Wat te doen? Zorg dat je slaapkamer ’s avonds de juiste temperatuur heeft als je in bed stapt: tussen de zestien en twintig graden. Als je last hebt van nachtelijk zweten, slaap dan onder een katoenen laken.

4. Je droomt vaak angstig of verontrustend

Mogelijke oorzaak: depressie. Volgens slaapexpert Horne hebben mensen met psychische problemen en met name depressieve mensen erg verontrustende dromen. Dat is vooral vervelend omdat je overdag al depressief bent en dus zelfs ’s nachts niet aan narigheid ontkomt.

Wat te doen? Praat met je huisarts als je denkt dat je last van depressieve buien hebt. Sommige sterke varianten van antidepressiva houden (angst)dromen weg. Maar antidepressiva kunnen wel bijwerkingen hebben en worden dus alleen voorgeschreven bij matige tot ernstige depressie.

5. Je droomt veel verschillende dromen in één nacht

Mogelijke oorzaak: je bent een lichte slaper of hebt veel aan je hoofd. Ieder mens droomt veelvuldig, maar je onthoudt vaak maar de laatste paar minuten van de droom die je hebt op het moment dat je wakker wordt. De remslaap is makkelijk te doorbreken, dus als je een lichte slaper bent en in deze fase snel wakker wordt, onthoud je ook meer dromen.

Wat te doen? Zorg dat je slaapkamer zo min mogelijk storende factoren bevat. Geen lichtkieren, geen tikkende klok of fel licht van een wekker. Als je veel aan je hoofd hebt, kan het helpen om voor je naar bed gaat al je zorgen en gedachten op papier te zetten.

Lees ook: gedroomd dat je partner vreemdgaat? Dít betekent het

Lees Vriendin digitaal

Nu vanaf €0,99

Naar de digitale kiosk

042020 Digitaallezen Hp

Wist je dat je Vriendin ook digitaal kunt lezen? Bestel ‘m hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen