Placeholder

Leer ‘nee’ zeggen tegen telefonische verkopers

Word jij wel eens gebeld door verkopers die je een nieuw abonnement, verzekering of energie-aanbieder proberen aan te smeren en vind je het lastig om dat gesprek af te kappen ConsuWijzer geeft je tips.

Word jij wel eens gebeld door verkopers die je een nieuw abonnement, verzekering of energie-aanbieder proberen aan te smeren en vind je het lastig om dat gesprek af te kappen ConsuWijzer geeft je tips.

Kun je je aankoop nog terugdraaien?

Heb je wel eens iets gekocht van een telefonisch verkoper waar je later spijt van had? De verkoper moet je een schriftelijke bevestiging sturen van wat jullie telefonisch hebben afgesproken. Vanaf het moment dat je jullie de overeenkomst hebben gesloten (aan de telefoon), heb je zeven dagen om de verkoop af te zeggen (dit staat in de Wet Koop op afstand). Krijg je helemaal geen schriftelijke bevestiging? Dan heb je volgens dezelfde wet recht op een bedenktijd van drie maanden.

Bekijk de uitzonderingen

Heb je goed doorgevraagd?

De aanbieding die je krijgt, kán natuurlijk heel voordelig zijn, maar soms word je een beetje overrompeld door de verkoper aan de andere kant van de lijn. Je kunt deze checklist bekijken om na te gaan of je alles weet wat je moet weten over het product waar je interesse in hebt. 

Bekijk de checklist

Maak een eind aan het gesprek

Tijdens het telefoontje weet je: ik wil dit product niet hebben. De verkoper aan de andere  kant van de lijn heeft echter een andere mening en probeert je tóch nog over te halen. Je kan moeilijk een moment vinden om het gesprek te beëindigen. Een paar tips:

Verkoper: Omdat u een gewaardeerde klant van ons bent (geweest) mag ik u een bijzondere
aanbieding doen.

Jij zegt: Ik wil niets kopen via de telefoon. Daarom sta ik ingeschreven in het Bel-me-niet-
Register. U bent in overtreding. Ik maak daarom een eind aan dit gesprek.

Verkoper: Ik bel u omdat u bent geselecteerd. Ik mag dit aanbod maar aan een paar mensen in Nederland doen. Toevallig heeft de computer uw telefoonnummer gekozen.

Jij zegt: Nee, dank u. Mijn huidige aanbieder bevalt mij uitstekend. Wilt u mijn keuze respecteren
en mij verder met rust laten?

Verkoper: U hoeft verder niks te doen wij regelen alles voor u. Geen overlast, alles blijft
hetzelfde en u bespaart veel geld. U hoeft alleen maar ja te zeggen. Simpel toch?

Jij zegt: Nee, dank u. Ik heb geen interesse. Ik wil u vragen mij verder met rust te laten.

En onze favoriet (altijd toepasbaar): "Ik begrijp dat u graag iets wilt verkopen. Maar helaas: ik wil niets kopen. Daarom wens

ik u nog een prettige dag/avond."

Wil je nog meer tips die je kunt gebruiken in telefoongesprekken met verkoper die je bellen? Bekijk alle tips