Placeholder

Schoolkeuze

Stefanie (41) adopteerde de kinderen van haar vriend Dirk: Christianne, Deborah, Faith en Nico. 3,5 jaar geleden kregen zij samen Adriana. Het gaat niet altijd vlekkeloos, maar het gezin draait al 16 jaar!

Stefanie (41) adopteerde de kinderen van haar vriend Dirk: Christianne, Deborah, Faith en Nico. 3,5 jaar geleden kregen zij samen Adriana. Het gaat niet altijd vlekkeloos, maar het gezin draait al 16 jaar!

In maart 2015 wordt Adriana 4, maar we moeten haar nu al bij een school aanmelden. 3 scholen hebben wij bezocht. Gevoelsmatig wist ik de keuze al lang.

De meeste kinderen in onze omgeving gaan naar de christelijke kant van de brede school. Ik weet zeker dat hun ouders weloverwogen gekozen hebben. Wij hebben daar ook een goed gesprek gehad, maar ik heb geen feeling met die school.

We bezochten de jenaplanschool niet als eerste. Misschien is die school te bekend voor ons. Ik heb er zelf op gezeten en onze 2 oudste dochters ook.
Jenaplan omvat meer dan het aanleren van schoolse kennis en vaardigheden. Zelfstandig spelen en leren wordt afgewisseld met begeleid leren. Kinderen kunnen van elkaar leren en elkaar helpen. Gesprek, spel, werk en viering zijn uitgangspunten van het jenaplanonderwijs. ‘Samen uniek,’ is de leus van de school.

In de jaren 70, toen ik daar zelf zat, was de school wel ‘erg jenaplan.’ Ik was een dagdromer en kreeg veel vrijheid op school. Had ik meer gestimuleerd kunnen worden? Daarentegen waren mijn oudste zus en mijn vriendin juist zeer goede leerlingen op de jenaplanschool.

Christianne en Deborah hebben ook op de jenaplanschool gezeten. Destijds vonden wij het onderwijs daar nog niet enorm sterk, maar de kinderen werden goed opgevangen in de moeilijke tijd bij hun biologische, drugsverslaafde moeder.

We zijn intussen 7 jaar verder. Er is veel veranderd en verbeterd. Ik worstel mij door de rapporten van de onderwijsinspectie en concludeer dat de resultaten van de scholen die wij bezocht hebben nagenoeg overeenkomen. De uitstroom naar het voortgezet onderwijs is vanaf de jenaplanschool zelfs zeer goed. Jenaplan blijft jenaplan met haar idealen. Daarnaast zijn de leerresultaten even goed als die van reguliere basisscholen. Een win-win situatie!

Tijdens het gesprek richt de directeur zich niet alleen op Dirk en mij, maar ze geeft Adriana ook aandacht. In de klassen heerst rust. De kinderen zijn in groepjes bezig en stralen zelfstandigheid uit. We komen een juffrouw tegen bij wie ik nog in de klas heb gezeten! Maar er zijn ook veel nieuwe leerkrachten.

Dirk en ik voelen het allebei: dit wordt de school voor Adriana: een goede, maar vooral fijne school. Adriana is een zelfstandig en slim meisje. Een kind met behoefte aan vrijheid, dat goed zal gedijen in een klimaat met veel toneel, viering en creativiteit. De schooltijd maakt onderdeel uit van ieders jeugd en die moet fijn zijn.