Placeholder

Pianoles

Moeten kinderen een instrument bespelen? Stefanie denkt aan piano, maar Adriana wilt graag gitaar leren spelen. Maar kinderen zijn het soms sneller beu dan we denken…

Moeten kinderen een instrument bespelen? Stefanie denkt aan piano, maar Adriana wilt graag gitaar leren spelen. Maar kinderen zijn het soms sneller beu dan we denken…

De leraar vertelt over de gitaar en speelt twee kinderliedjes. Ik richt mij voornamelijk op Adriana. Vindt ze het wel leuk? Ik vroeg eens aan Adriana of ze op pianoles wilde. De piano van mijn overleden vader staat nagenoeg werkeloos in onze woonkamer. ‘Nee, gitaar!’ antwoordde ze toen. Adriana heeft iets met gitaren. Ze bezit twee speelgoedexemplaren.

Ik bedacht om samen met Adriana gitaarles te nemen. Gezellig samen oefenen! Van te voren zat ik over de kosten in, maar als ik niet meer naar het koffiecafé zou gaan en een deel van de kinderbijslag apart zou zetten, zou het moeten kunnen.

We krijgen huurgitaren mee naar huis. Adriana praat tegen het instrument alsof het een pop is. Akkoorden oefenen wil ze niet. Heb ik mijn eigen idee te veel gevoed? Adriana wil gewoon lekker spelen. Tijdens de volgende proefles vertel ik aan de docent dat Adriana niet verder gaat.

Ik besluit het proefpakketje van vijf lessen alleen af te maken. Hoewel mijn vingers klungelen, vind ik de lessen leuk, maar nu beginnen de kosten wel een obstakel te worden. Vervolglessen zijn duur en we hebben net te horen gekregen dat Dirks arbeidscontract niet verlengd wordt.

’Ik kan je ook wel wat leren,’ zegt Dirk. Hij pakt de gitaar en speelt, na jaren, alsof hij het gisteren nog gedaan heeft.

Ik weet het niet. Nu Adriana niet meer wil, heeft gitaarspelen een andere lading gekregen. Ik wil mij op het schrijven toeleggen en thuis is het druk. Dirk moet op zoek naar een andere baan en Nico heeft een plekje voor begeleid wonen toegewezen gekregen. Toch vind ik de gitaarlessen verrassend leuk. Tijdens een les vergeet ik even alle huiselijke perikelen. Ik oefen de paar akkoorden die ik geleerd heb. Dan ga ik de tuin in, waar Adriana met bakjes, modder en blaadjes speelt.

Volgens de docent was de gitaarles geen negatieve ervaring voor Adriana. Dat weet ik ook wel. Ze hoefde niet. We hebben het gewoon geprobeerd, maar als ik Adriana zo gelukkig zie spelen, weet ik, dat ik nog beter naar haar ga luisteren. Ik schrijf haar alleen in voor gitaarles als zij zelf duidelijk aangeeft dat ze gitaar wil leren spelen. Hopelijk is het dan minder hectisch en zitten we dan financieel wat zekerder, maar daar probeer ik mij niet druk over te maken, deze stralende dag, waarop mijn dochter zich heerlijk vermaakt met: bakjes, modder en blaadjes.