Ontwerp Zonder Titel 2023 04 17t124500.313

Jetje showt iedere dag betaalbare kleding op Instagram

Styliste Jeltje (39) zocht naar social media-accounts over betaalbare mode voor iedere vrouw, maar die waren er niet. Ze besloot er zelf mee aan de slag te gaan en inmiddels heeft ze met @jel_nl 130.000 volgers. “Ik zet niet mezelf op de voorgrond, maar de Nederlandse vrouw en de kleding die daarbij past.”

Jeltje: “Na de modeacademie ging ik als kledingontwerper aan de slag. Ik begon bij The Sting en kwam uiteindelijk bij Wehkamp terecht. Daar was ik conceptdesigner damesmode en werd ook verantwoordelijk voor plussize. Dat was toen best een beetje stoffig. Toen ik een jaar of vijftien als ontwerper werkte, kwamen de social media op. Ik probeerde te bedenken voor welke bloggers, vloggers en influencers de kleding die ik ontwierp leuk zou zijn, en ook: met wie ik mij zelf kon identificeren. Ik was 34, had maatje 40/42, Hollandse heupen en niet per se een dikke portemonnee. Maar ik kon geen account vinden dat liet zien waar je leuke en vooral betaalbare mode kon shoppen voor elke vrouw. Dat was er eigenlijk niet. Het ging steeds meer kriebelen om daar iets mee te doen.

Paar tientjes

Op een gegeven moment besloot ik om op Instagram te starten. Ik wilde geen influencer zijn, ik wilde geen kanaal dat over mijn leven zou gaan, dat vond ik niet belangrijk. Ik wilde een platform dat over betaalbare mode zou gaan, waarmee ik mensen met mijn kennis kon inspireren. Want ik wist na al die jaren inmiddels veel over stoffen, pasvorm en wat kleding met je lijf doet. Dat wilde ik overbrengen aan iedereen. Driekwart van de gezinnen heeft maar een paar tientjes per maand over, dus ik wilde mode betaalbaar en aantrekkelijk houden voor die grote groep vrouwen. Dat deed niemand, en dat vond ik echt bijzonder.
Dus ik begon. Op 10 september 2018, ik weet het nog als de dag van gisteren, want ik vond het erg spannend. Ik geloofde er 100% in. Ik had bedacht dat ik zelf het gezicht moest zijn – maar ik had geen idee hoe het zou gaan. Ik wilde voor mijn eerste post een goede foto, dus ik vroeg mijn nicht, die fotograaf is, of ze die foto wilde maken. Het moest een vrolijke foto zijn, vond ik, en ik wilde mensen verrassen met de kleding die ik droeg. Dat ze dachten: hé, dat is gewoon van HEMA of van C&A. Die eerste foto was in een studio, met een kledingrekje, en in de begeleidende tekst stelde ik mezelf voor. Ik woonde toen nog in Amsterdam, en die avond gingen mijn vriend en ik wat eten in het kroegje op de hoek. We hebben toen wel even geproost op het avontuur dat ik zou gaan beginnen. Na die eerste post had ik honderd volgers. Nou, ik vond het fantastisch. Dat waren vooral vrienden en familie. Maar er zaten ook meteen al mensen bij die ik niet kende. Ik dacht: een vreemde, wat gaaf dat die mij volgt. Dat vond ik te gek.

Duiventil

Ik ben begonnen met nul ervaring op het gebied van social media. In het begin ging dat goed. Maar op een gegeven moment kreeg ik meer volgers en kwamen we in onze kleine Amsterdamse etage op vijfhoog – ik noemde het de duiventil – óm in de kleding en schoenen. Toen de coronacrisis begon, werd het helemaal erg. De merken met wie ik samenwerkte, vroegen toen of ik vanuit huis video’s wilde gaan maken over hun kleding. Ik sliep letterlijk tussen de dozen. Als ik ging filmen, moest ik die allemaal eerst op mijn bed zetten, anders was er geen ruimte. We hadden geen geld om iets groters in Amsterdam te kopen, en dus besloten we te verhuizen naar Noordwijk. Daar wonen we vlak bij mijn familie, en het strand natuurlijk, wat ik heerlijk vind.
Inmiddels heb ik ruim 130.000 volgers. Mijn concept is in al die jaren hetzelfde gebleven. Ik krijg ook vaak vragen van vrouwen over een bepaald soort kleding. Dan ga ik daarnaar op zoek. Als ik vrij ben en ik zie iets leuks, film ik het ook even snel. Maar ik maak ook afspraken met merken. Als ze iets nieuws in de winkels hebben, vragen ze of ze het mogen opsturen en of ik er iets leuks mee kan doen. Ik word er vrij in gelaten, ook om er een leuke invulling aan te geven. Vandaag had ik bijvoorbeeld een leuke jogger, dan denk ik na hoe ik dat kan filmen. Soms laat ik zien hoe je iets kunt combineren, een andere keer film ik een tip over hoe je langer kunt lijken of hoe je iets kunt stylen. Ik probeer meestal wat extra’s te laten zien dan alleen dat kledingstuk. Net iets meer informatie te geven. Een broek die niet tekent bij de billen, dat is ook zoiets dat veel vrouwen zoeken. Als je wat vollere billen hebt, heb je vaak wat last van cellulitis, en dat zie je bij een dunnere stof. Als ik dan een geschikte broek vind, vind ik het leuk om die te tippen. Dan ga ik in zo’n pashokje met onvoordelig licht staan om ’m te laten zien. Ik kan me voorstellen dat je daar als vrouw iets aan hebt.

Geen typische influencer

Toen ik begon, maakte ik vooral foto’s en vond ik het belangrijk dat die mooi waren. Dat is een beetje veranderd, net zoals Instagram is veranderd: je ziet nu steeds meer video’s. Ik maak nu dan ook bijna elke ochtend een video. Het fijne daaraan is dat je kunt bewegen, erbij kunt praten en kunt laten zien hoe kleding valt. Mijn video’s maak ik meestal zelf, of ik vraag iemand, net wat het makkelijkste is op dat moment. Ik maak ook weleens video’s thuis, op mijn zolder, die nu gewoon opgeruimd is, haha. Al staan er ook nog wel dozen, hoor.
Waar ik mijn succes aan heb te danken? Dat is een goede vraag. Sowieso dat ik iets ben gestart wat er niet was. Daarbij heb ik verstand van mode, ik weet waarover ik het heb. En daarnaast ben ik niet een typische influencer, waar er honderden van zijn. Ik zet niet mezelf op de voorgrond, maar de Nederlandse vrouw en de kleding die daarbij past. Je ziet mij nooit op vakantie, met mijn vriend of als ik een rotdag heb. Ik kies daar bewust voor. Het is heel duidelijk: what you see is what you get. Ik ben een nuchter persoon. Ik realiseer me daarbij ook: het is maar mode, niets meer en niets minder. Sinds een aantal jaar schuif ik ook regelmatig aan bij Koffietijd als vaste styliste. Daardoor heb ik ontdekt dat ik presenteren erg leuk vind. Het is wel een droom van mij om te kijken of ik daar in de toekomst meer in kan doen.

Voor alle vrouwen

Wat ik onder budget versta? Budget staat voor mij voor betaalbaar – heel duidelijk niet voor ‘goedkoop’. Dat begint zo ongeveer bij kledingstukken van onder de tien euro, waar je soms iets moois voor kunt kopen. Bij mij zie je weleens iets dat tegen de negentig euro kost, maar dan is het vaak een winterjas, of iets bijzonders dat dat geld echt waard is. Voor de ene vrouw is iets van Bristol budget, voor anderen van Vero Moda of Guts&Gusto. Dat is het leuke aan wat ik doe. Ik vind het fantastisch dat ik vrouwen kan helpen die het geld echt niet hebben, maar er zijn ook vrouwen die mij volgen, een topfunctie hebben en zien dat je dat leuke mantelpak of die fijne blazer voor je werk ook bij bijvoorbeeld terStal of MS Mode kunt kopen. Ik doe dit voor alle vrouwen, van alle leeftijden en met alle maten. Want zo is het ook gewoon, zo gevarieerd zit de wereld in elkaar.
Ik laat elke dag leuke kleding zien, maar ik vind het belangrijk om mijn volgers ook te laten zien hoe je een bewuste keuze kunt maken: heb ik wel alles nodig wat ik zie? Of kijk ik eerst in de kast om te kijken wat ik nog heb, en koop ik dan één kledingstuk zodat ik het kan combineren met wat ik al heb? Zelf geef ik steeds minder geld aan mode uit. Ik ben dagelijks met mode bezig, ik pas zoveel. Soms vind ik het heerlijk om als ik vrij ben, gewoon met een knot op mijn hoofd, een spijkerbroek, een trui en sneakertjes de boodschappen te doen of een kopje thee te drinken met een vriendin. Dan is het: even niet. Ik kan ook genieten van een mooie jurk, dan wil ik die graag hebben. Maar ik heb ook veel uit mijn kast gehaald. Dat geeft me rust. In mijn kast hangen nu alleen nog maar dingen die ik echt draag en die ik makkelijk kan combineren. Wat ik laat zien op Instagram, vind ik écht leuk. Ik zou het het liefst allemaal willen hebben. Maar dat slaat natuurlijk nergens op.”

Jeltjes favoriete winkels voor budgetmode

“Ik heb zo mijn vaste adresjes. Ik vind bijvoorbeeld C&A goed in winterjassen, die hebben mooie jassen en hun prijs-kwaliteitverhouding is goed. Wibra heeft stappen gezet op het gebied van trendy zijn. Zij hebben vaak de juiste kleuren op het juiste moment en zijn dan ook nog eens heel betaalbaar. Panty’s haal ik bij HEMA. Maar ik kan ook pareltjes vinden in vintage shops.”

Mode-budgettips van Jeltje

“Mijn inspiratie voor betaalbare mode haal ik werkelijk overal vandaan. Ook uit tweedehandskledingwinkels. Natuurlijk kun je shoppen in budget winkels, maar je kunt ook geld uitsparen door iets niet te kopen. Of door in je eigen kledingkast te kijken – want soms vergeet je wat achter in je kast ligt – of in die van je beste vriendin of zus als die dezelfde maat heeft. Dat is ook duurzamer. Of je kunt kleding lenen, dat vind ik ook een leuke tip.
Daarnaast is het handig om te investeren in mooie basisitems. Daar raak je nooit op uitgekeken en je kunt er altijd weer een nieuwe twist aan geven door ze te combineren met accessoires. Die zijn over het algemeen niet zo duur: een leuk sjaaltje, of van die statement-oorbellen die je nu in veel winkels ziet, of een mooie ketting. Of misschien heb je nog wel ergens mooie pumps staan die je alleen hebt gedragen op die ene bruiloft: trek die dan een keer aan met een spijkerbroek en een mooie bloes.
En dan nog een laatste tip: koop wat je past. Dan heb ik het niet alleen over pasvorm, maar ook bij wat bij jou past als persoon. Het gebeurt iedereen weleens dat je iets in een winkel past wat je goed staat en waar een winkelmedewerker enthousiast over is, maar waarover je toch twijfelt. Omdat het bijvoorbeeld een bloemetjesjurk is terwijl je zelf meestal spijkerbroeken draagt. Dan merk je: het staat me goed, maar ik bén het niet. Doe het dan niet, want dan blijft het toch in je kast hangen, en dat is zonde. Kies voor kleding die jouw persoonlijkheid naar voren haalt. Als je het niet bent, voel je je er toch niet lekker in. Ik spreek uit ervaring.”

Tekst: Ella Mae Wester

Meer persoonlijke verhalen lezen? Neem nu een abonnement op Vriendin.