Placeholder

De switch

Omdat Nico heeft aangegeven dat hij twijfelt over zijn studie, gaan hij en Stefanie samen op zoek naar een studie die beter bij hem past.

Omdat Nico heeft aangegeven dat hij twijfelt over zijn studie, gaan hij en Stefanie samen op zoek naar een studie die beter bij hem past.

‘Ik heb een gesprek met mijn mentor gehad. Ik weet eigenlijk niet of dit het wel helemaal is.’
‘Wil je iets anders gaan doen?’
Nico haalt zijn schouders op.
Ik weet het al wel, maar Nico gaat verder:
‘Het is niet zo dat ik er niets aan vind, maar er knaagt iets.’

Nico begon dit schooljaar aan de opleiding ‘Vervoer en Logistiek’. Enthousiast nam hij zijn nieuwe gereedschapskoffer in ontvangst.
Dirk en ik twijfelden niet aan Nico’s keuze. Ook niet toen hij weinig aan zijn schoolwerk bleek te doen. Zo ging het op de vorige school ook al.

Ik heb het niet zien aankomen, maar het verbaast mij ook niet.
‘Dit is het niet voor Nico’, zegt mijn gevoel direct nadat mijn zoon zijn hart gelucht heeft. Nico is handig en zou het best kunnen, maar er huist geen automonteur in zijn ziel.

Mijn gevoel verdwijnt naar de achtergrond. Eerlijk gezegd hoor ik vooral mijn egoïsme dat geen zin heeft in gedoe. Waarom gaat het bij ons nooit als een vriendelijk kabbelend beekje, maar altijd als een oceaan met hoge golven?
Het is een unfaire gedachte van mij. Ik wil Nico steunen. Bovendien vind ik het goed dat hij zijn gevoel volgt, ook al gaat het met een omweg.

Een switch is lastig, maar als dat het enige zou zijn, had ik weinig zorgen gehad. Nico is slim en handig. Praatjes heeft hij ook genoeg, maar discipline is ver te zoeken en Nico is prikkelgevoelig.

Ik ga met mijn zoon naar een kennismakingsgesprekje bij de opleiding
‘Podium- en evenemententechniek’.
Een jonge, jofele leraar neemt ons mee naar een kantoortje. Er volgt een leuk en luchtig gesprek. Na afloop krijgen we een rondleiding. De theaterzaal, compleet met podium, geluidstafels en spotlights, is indrukwekkend.

We zijn allebei enthousiast als we naar huis rijden. Dit is echt iets voor Nico!
De leraar heeft wel duidelijk gezegd dat Nico de eerste periode moet inhalen.
‘Ik zal me er niet steeds mee bemoeien, maarwordt druk. Als jij straks blijft rondlummelen, dan klopt er iets niet’, weet ik de uitgelaten sfeer te drukken.
Ik kan het tevens niet laten om hem te waarschuwen: ‘Je krijgt ook gewoon wiskunde, Engels en Nederlands, hoor!’

Maar toch, als dit het is, als nu de knop om gaat…
Ik geloof er voor bijna 100% in en daag Nico uit om mij voor die laatste procentjes te overtuigen.