voorgesneden groenten Boodschappen supermarkt

Voor déze boodschappen moet je ineens meer betalen

Het zal je vast niet zijn ontgaan dat de supermarkten het afgelopen half jaar duurder zijn geworden. Ruim 500 verschillende producten zijn in prijs gestegen.

Dat blijkt uit een analyse van RTL Nieuws op basis van gegevens van Hiiper, een platform dat helpt om boodschappen zo goedkoop mogelijk aan te schaffen. Het bedrijf verzamelde de prijzen van ruim 90.000 producten in elf verschillende supermarkten tussen januari en juni.

1,2 procent duurder

Wat bleek: de 90.000 bestudeerde producten stegen gemiddeld met 1,2 procent. Wel waren er verschillen te zien tussen de supermarkten. Zo stegen de prijzen bij Spar het hardst, met 1,8 procent.

Producten

De grootste verschillen waren echter zichtbaar bij de verschillende soorten producten. 522 van de ruim 700 verschillende producten die Hiiper onderscheidde zijn nu gemiddeld duurder dan in januari. 125 producten zijn goedkoper en de prijs van de overige producten bleef ongeveer hetzelfde.

Duurder

Hiermee kan worden gesteld dat het merendeel van de producten in de supermarkt dus duurder is geworden. Zo nam de prijs van knoflook bijvoorbeeld met meer dan 8 procent toe. Ook voor bloemkool betaal je gemiddeld 16 procent meer en voor bier ongeveer 3 procent.

Voor aardappelen betaal je ongeveer 5 procent meer en vanwege de toegenomen vraag naar handcrème is ook de prijs van dit product gestegen.

Goedkoper

Welke producten juist goedkoper werden? Komkommers, bladsla, afwasmiddel, cassis en gevulde koeken.

Stijging normaal

Het duurder worden van producten is vervelend, maar kunnen we volgens retaildeskundige Paul Moers als heel normaal beschouwen. De stijging loopt namelijk min of meer gelijk de inflatie: boodschappen worden niet duurder ten opzichte van andere uitgaven.
“Supermarkten berekenen de inflatie altijd door, dat doen ze nu dus ook”, vertelt hij aan RTL Nieuws. “Ik denk dat deze stijging normaal is.”

Volgens Hiiper is de stijging daarbij te vergelijken met die van het jaar ervoor. Toen stegen de prijzen bij Albert Heijn bijvoorbeeld met 1,4 procent.

Geen misbruik

Hiermee lijken de supermarkten geen misbruik te hebben gemaakt van de coronacrisis. Moers: “De ketens gedragen zich echt keurig. Ik zou bijna zeggen: chapeau. De kosten voor de supermarkten zijn wel wat opgelopen, voor het schoonmaken van karretjes bijvoorbeeld, maar de omzetten waren ook fantastisch. Ze mogen van mij dan ook echt niet klagen.”

Producten

Daarnaast zijn sommige seizoensspecifieke producten altijd duurder in juni dan in januari. Ook stijgt de prijs van ijs en andere zomerse producten vanwege de toegenomen vraag.

Het kan ook zijn dat de producent de prijs heeft verhoogd. Zo is te zien dat de producten van Mora gemiddeld 7 procent duurder zijn geworden en is de prijs van ijs van Hertog zelfs 11 procent gestegen.

Opvallend is dat de producten van Dettol, Dreft, Glorix en Dubro juist iets goedkoper werden in vergelijking met januari. De toegenomen vraag naar deze artikelen in de coronacrisis heeft dus niet geleid tot een prijsstijging.

En nu?

En hoe zit het voor de komende tijd? Zullen de prijzen nog verder stijgen? Retaildeskundige Moers denkt van niet. “De horeca komt nog niet volledig op gang, waardoor ze minder versproducten afnemen. Waar moeten de boeren met hun spullen heen? Dat zou op termijn wel een effect kunnen hebben in de supermarkt.”

Bron: RTL Nieuws
Foto: Getty Images

Lees ook: coronavirus: moet ik mijn boodschappen schoonmaken?

Lees Vriendin digitaal

Voor €6,50 per maand

Ja, dit wil ik!

042020 Digitaallezen Hp

Nu we zoveel mogelijk binnen moeten blijven, kun je Vriendin ook digitaal lezen. Bestel ‘m hier.