Gezond & mooi

Verantwoorde tussendoortjes

De vraag aan onze dieetcoach komt deze week van Desiree (46): “In de supermarkt zijn zoveel soorten tussendoortjes te koop, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Welke tussendoortjes zijn echt verantwoord en gezond?” 


Het antwoord van onlinedieetcoach Marianne Mascini: “Tja, dat is inderdaad lastig. Want wat moet je kiezen? Maar de vraag die ik aan jou wil stellen is: wat betekenen tussendoortjes voor jou?

Ga voor jezelf na op welk moment je zin krijgt in een tussendoortje en waarom je dan kiest voor een bepaald product. Welk tussendoortje geeft voldoening? En hoeveel calorieën mag het leveren? Je hebt per dag een bepaalde hoeveelheid calorieën nodig, en deze mag je verdelen over de gehele dag. Je kunt dan als tussendoortje een stuk fruit, een schaaltje yoghurt of een snee brood nemen. Maar misschien heb je zin in iets anders. Iets wat niet echt gezond is. Je mag, als vrouw, ongeveer 300 kcal per dag uit de categorie ‘niet echt gezond’ gebruiken. Maar bedenk wel dat deze 300 calorieën niet bovenop je totale aantal calorieën mogen komen. Het kan wel zijn dat je van sommige producten veel meer kan eten, een grotere portie of meerdere stuks, om aan deze 300 te komen dan van een ander product. Voorbeelden van ongeveer 300 calorieën: 5 bitterballen, of 20 dropjes, of 1 eetlepel noten plus 1 glas wijn, of 4 kleine blokjes kaas, maar ook 1 broodje haring of 7 paaseitjes of 2 bolletjes roomijs met slagroom.

Er zijn logo’s ontwikkeld die aangeven of een product een gezonde keuze is binnen een bepaalde productgroep. Dat wil dus niet zeggen dat dit product weinig calorieën, vet, zout, suiker of juist veel vezels bevat. Het wil alleen zeggen dat het binnen dezelfde soort producten een gezonde keuze is.

Zorg in ieder geval altijd dat je rustig de tijd neemt om te genieten van wat je eet. Dan word je blijer én ben je eerder voldaan.”

Reageer op dit artikel