Placeholder

Zo onderhandel je over korting

We zijn gewend om te betalen wat er op een prijskaartje staat. Korting vragen we (bijna) nooit. De eerste keer is ook best spannend, maar met wat lef en sterke argumenten hoeft het niet moeilijk te zijn. Trek de stoute schoenen aan en sluit een mooie deal!

We zijn gewend om te betalen wat er op een prijskaartje staat. Korting vragen we (bijna) nooit. De eerste keer is ook best spannend, maar met wat lef en sterke argumenten hoeft het niet moeilijk te zijn. Trek de stoute schoenen aan en sluit een mooie deal!

1. Speur op internet
Wil je een nieuw abonnement afsluiten bij je huidige provider? Kijk eerst of je ergens anders een betere aanbieding kunt krijgen. Zo ja, leg dit dan aan de verkoper voor. Dan heb je meteen een sterk argument om te onderhandelen.

2. Wees duidelijk en heb lef
Mompel niet dat je korting wilt, want dan geef je de verkoper de kans om meteen ‘nee’ te zeggen. Zeg bijvoorbeeld dat je de prijs als vaste klant te hoog vindt. De verkoper heeft nu een argument gehoord om te onderhandelen.

3. Zorg voor sterke argumenten
Korting vragen ligt misschien buiten je comfort zone. Volgens de Consumentenbond is het verstandig om vooraf geloofwaardige argumenten in je hoofd te houden. ‘Ik ben al jaren trouwe klant, dus ik wil liever niet overstappen’, of: ‘Ik vind dit servies erg mooi, maar eigenlijk te duur. Misschien dat ik met de uitverkoop terugkom, of kunnen we nu iets overeenkomen?’

4. Vraag om extra’s
Als een verkoper zegt dat een korting niet mogelijk is, gooi het dan over een andere boeg. Vraag of ze jouw nieuwe meubelen gratis bezorgen of dat ze de wasmachine gratis kunnen installeren.

5. Het lukt niet..
Houd je doel voor ogen en ga niet mee in de wil van de verkoper. Breek de onderhandeling af. Misschien dat je bij de concurrent een betere deal kunt sluiten! Als je denkt dat onderhandelen niet voor jou weggelegd is, laat het dan aan een vriend of familielid over.