Placeholder

Pas op voor slimme verkopers via de telefoon

Stel je voor: je wordt gebeld door een onbekend nummer. Je neemt op en je hoort onverstaanbaar de bedrijfsnaam met de mededeling dat zij een mooi aanbod voor jou hebben. Je wordt nieuwsgierig maar bent ook op je hoede: is het aanbod niet te mooi om waar te zijn?

Stel je voor: je wordt gebeld door een onbekend nummer. Je neemt op en je hoort onverstaanbaar de bedrijfsnaam met de mededeling dat zij een mooi aanbod voor jou hebben. Je wordt nieuwsgierig maar bent ook op je hoede: is het aanbod niet te mooi om waar te zijn?

Een verkoper herkent een verrast reactie maar al te goed en weet beduuste slachtoffers goed te bespelen. Als een vriendelijke verkoper je aan de telefoon vraagt of je geld besparen belangrijk vindt, zeg jij natuurlijk 'ja'. Wat je dan nog niet weet is dat je het daardoor voor jezelf veel moeilijker maakt om de volgende vraag met 'nee' te beantwoorden. Niet alleen omdat je al een voorzetje hebt gegeven, maar ook omdat de verkoper je met het aanbod overvalt. In een impuls ga je soms ergens op in, terwijl je de dienst of het product helemaal niet wil of nodig hebt.

Hij voert het gesprek aan de hand van een script. Van tevoren heeft hij al bedacht welke bezwaren je kunt hebben om niet in te gaan op het aanbod en hoe hij daar op gaat reageren. De verkoper heeft daardoor in eerste instantie de regie in het gesprek. Om je over te halen op het aanbod in te gaan, gebruikt hij verschillende strategieën. Een standaardopeningszin is bijvoorbeeld:‘Gefeliciteerd, u heeft een prijs gewonnen. U ontvangt een gratis exemplaar van ons product.’

Wil je weten of het bedrijf dat jou belt betrouwbaar is en je niet ongewenst spullen opgestuurd krijgt? Stel dan de volgende vragen tijdens het gesprek:

  • Wie bent u en van welk bedrijf bent u?
  • Wat is precies het product of dienst?
  • Wat kost dit eenmalig? Wat kost het per maand of per jaar?
  • Zitten er geen extra kosten aan vast?
  • Hoe lang zit je aan het product vast?
  • Wat is de opzegtermijn is, mocht ik niet meer gebruik willen maken van de dienst?
  • Op welke manier gaat de betaling, via een acceptgiro of een automatisch incasso?
  • Kan ik deze informatie op papier krijgen?

Krijg je na het stellen van deze vragen een slecht gevoel en wil je een eind maken aan het verkoopgesprek? Vertel de verkoper rustig dat je vriendelijk bedankt voor het aanbod maar geen interesse hebt. Soms blijft de verkoper doorvragen, ook als je duidelijk hebt gemaakt dat je geen interesse hebt. Je kunt dan ophangen. Dit voelt misschien wat onbeleefd, maar denk dan maar zo: het is ook onbeleefd van de verkoper om door te gaan met het verkoopgesprek, terwijl je duidelijk hebt gezegd dat je dat niet wil.