Persoonlijke verhalen

Vriendin 50: De zoon van Francine overleed door koolmonoxidevergiftiging

‘Uiteindelijk bleek mijn zoon in de douche te liggen. Levenloos’

Francine (68) verloor haar zoon Guy (33) vorig jaar geheel onverwacht aan een koolmonoxidevergiftiging. Ze heeft het er moeilijk mee dat ze voor het eerst Kerst moet vieren zonder haar zoon. ‘Guy is letterlijk weggegleden uit het leven. Hij heeft het niet gevoeld. Dat geeft enige troost.’

“Guy woonde in een oud appartementencomplex dat pas gerenoveerd was. Midden in het centrum van Amsterdam. Op de plek waar hij het liefst wilde wonen. Het enige aandachtspunt was de geiser. Daar had hij al langer problemen mee en daarom had hij al een keer een monteur ingehuurd. Begin november 2012, een bitterkoude en windstille periode, zei Guy tegen me: ‘Mam, ik ben moe. En ik kan het niet verklaren.’ ‘Ga dan naar de huisarts’, zei ik bezorgd. Maar dat had hij al gedaan en die kon niets constateren. Net voor het weekend kregen we nog een heel lieve mail van hem over Kerst. Hij keek ernaar uit om dat met het hele gezin te vieren en hij vertelde ons naar een datum te zoeken die voor ieder van ons goed uitkwam. Op maandagmiddag ging de deurbel. Mijn man Henk deed open, er stonden politieagenten voor de deur. Ik was boven, waar ik een Engelse les volgde. De agenten vertelden Henk het slechte nieuws: onze zoon was overleden aan een koolmonoxidevergiftiging.”

Lees het hele verhaal van Francine in Vriendin 50 en praat mee op het forum.

Reageer op dit artikel

Heb jij net als Francine een kind verloren?

Nee

Afschuwelijk, om zo vlak voor kerst dit nieuws te moeten horen! En daar dan elk jaar weer mee geconfronteerd te moeten blijven!

Ja

onze jongste is overleden.

Nee

Ben zelf een slachtoffer geweest van koolmonoxidevergiftiging. Ik was toen 16 jaar, en stond onder de douche. Voelde me opeens niet goed worden. Mijn moeder was in de keuken bezig, en daar grensde de douche aan. Mijn vader zat in de woonkamer. Mijn moeder had in de keuken de buitendeur open staan, achteraf maar goed ook. Ik voelde me zweverig en niet goed voelen, ik riep om Ma…Ma ik voel me niet goed. Verder weet ik het niet meer.
Heb achteraf gehoord, dat mijn moeder mij hoorde roepen en ging kijken, en me bewusteloos in de badkamer vond. Mijn vader heeft me uit de badkamer gedragen, en op de bank neergelegd en alle ramen open gegooid.
Mijn ouders hebben de dokter gebeld, en deze constateerde koolmonoxidevergiftiging. De geiser zat in de keuken, en de hele plafond was zwart uitgeslagen. Ben een tijd buiten westen geweest, en wist me niks meer te herinneren. De dokter zei, dat het maar goed was dat de buitendeur open stond, anders was het erger afgelopen ook voor mijn ouders. Vergeten doe je zo iets nooit, ik bent altijd op mijn hoede met geiser en of boilers. Ramen staan ook altijd open voor frisse lucht.
Koolmonoxide kun je niet ruiken, en douche altijd met een open raam. Voor de veiligheid.
Mag blij zijn dat ik er nog ben, had ook met mij anders af kunnen lopen.

Instagram