Placeholder

Judith en Carlijn werken de to-dolijst van drukke mensen af: ‘Wij voelen ons voor geen klusje te goed’

Carlijn (24) runt samen met haar moeder Judith (55) een butler-servicedienst. Ze doen klusjes waar anderen geen zin in of geen tijd voor hebben. “Mensen zien ons als een hulplijn, de assistent die je echt voor álles kunt bellen.”

Carlijn (24) runt samen met haar moeder Judith (55) een butler-servicedienst. Ze doen klusjes waar anderen geen zin in of geen tijd voor hebben. “Mensen zien ons als een hulplijn, de assistent die je echt voor álles kunt bellen.”

‘Mensen besteden hun tijd liever aan leuke dingen dan aan tijdrovende klussen’

Overvolle to-dolijst
Carlijn: “In landen als Amerika is een butlerdienst al heel gebruikelijk, maar in het begin twijfelden we of de mensen hier daarvoor zouden openstaan. Nederlanders zijn redelijk nuchter en spaarzaam, zouden ze het geld ervoor overhebben om taken uit te besteden? Al snel ontdekten we dat de generatie van nu heel anders in het leven staat dan hun ouders, zeker stadsmensen. Veel stellen hebben allebei een drukke baan, kinderen, hobby’s en een sociaal leven. Hun to-dolijst is overvol. En als ze een uurtje overhebben, besteden ze dat liever aan leuke dingen dan aan tijdrovende of vervelende klusjes. Wat als we deze taken nou eens zouden overnemen? In 2015 zijn we begonnen in onze woonplaats Rotterdam en dat liep zo goed, dat we inmiddels ook in Den Haag en Amsterdam actief zijn. We rekenen achtenhalve euro per kwartier, maar mensen kunnen bij ons ook een abonnement afsluiten. Dan kunnen ze ons meerdere keren per week inhuren als persoonlijk assistent. Duur? Voor sommige mensen misschien wel. Maar omdat je ons ook voor een kwartiertje kunt inhuren, blijft het in veel gevallen goedkoop. Veel diensten als tuinmannen of verhuizers hebben een starttarief van bijvoorbeeld 75 euro, terwijl sommige klusjes in tien minuten zijn gepiept.”

'Tot nu toe is er nog geen opdracht geweest die we hebben moeten weigeren'

Alles is mogelijk
Judith: “Helemaal in het begin deden we echt alles zelf, maar toen waren we vrijwel alleen maar bezig met boodschappen. En die halen we niet allemaal bij de supermarkt, daar zijn andere services voor. Onze klanten vinden het juist fijn dat er iemand voor ze naar de slager, de bakker en de markt gaat. Al snel hebben we daarom ons netwerk uitgebreid. Inmiddels werken er zo’n zestig mensen voor ons. Dat varieert van specialisten als timmermannen en elektriciens tot krachten die voor alles inzetbaar zijn, zoals studenten. Een sterke jongen kan worden ingezet als verhuizer, een vrouw met volwassen kinderen kan met een ouder iemand mee naar de dokter.”
Carlijn: “Nu doen we ook nog steeds veel zelf. Vooral klussen die zo snel mogelijk actie vereisen.
Zo werd ik een keer gebeld door een vaste klant dat ze met haar vriend onderweg naar het ziekenhuis was, omdat hij zich had gesneden. Of wij ondertussen even de keuken wilden schoonmaken, die zat onder het bloed. Maar we gingen ook een keer op jacht naar zwarte truffels die buiten het seizoen nergens verkrijgbaar waren, maakten een ‘welkom thuis’-spandoek voor iemand die lang op reis was geweest en hielpen een oudere mevrouw wekelijks met haar fysiotherapieoefeningen. Alles is mogelijk. Tot nu toe is er nog geen opdracht geweest die we
hebben moeten weigeren. Ik heb zelfs eens een funderingsonderzoek geregeld. Daar wist ik van
tevoren niks over, maar uiteindelijk is ook dat gelukt. Ik vind het leuk dat ik door dit werk steeds
nieuwe dingen leer. Een klant had bijvoorbeeld last van muizen die achter de keukenplinten vandaan kwamen. Ik was erbij toen de timmerman het gat repareerde. Toen ik een paar maanden later een klant met hetzelfde probleem kreeg, dacht ik: ik weet hoe ik dit oplos. Dan lig ik dus vervolgens zelf op de grond met de gereedschapskist. En ik vind het nog leuk ook!”

Lees het hele verhaal van Carlijn en Judith in Vriendin 26