Persoonlijke verhalen

Heb jij slaaptekort? Lees de tips van slaapexpert Winni Hofman

Als gebroken nachten nu even jouw realiteit zijn en je geen tijd hebt om bij te slapen, kun je toch wat doen aan je slaaptekort. Herken de signalen en onderneem actie! Hoe haal je het maximale uit je nachtrust? We vroegen het aan slaapexpert Winni Hofman.

1. Zorg voor regelmaat in je slaappatroon
"Als je jong bent, kun je het je nog permitteren om een nachtje door te halen, maar vanaf je dertigste begin je toch de gevolgen van een gemiste nacht te merken. Als je regelmatiger slaapt, komt je lichaam in een bepaald ritme. Daardoor heb je meer aan de diepe, echt rustgevende slaapfase."

2. Zorg voor een vast slaapritueel
"Ga bijvoorbeeld altijd voor het slapengaan met de hond wandelen, drink een glas melk of lees een boek. Door zo’n vast ritueel kun je de dag echt afsluiten, zul je meer ontspannen en dus sneller in slaap vallen."

3. Vermijd vanaf een uur voordat je gaat slapen alle beeldschermen
"Het blauwe licht dat uit je smartphone, laptop en televisie komt, geeft je hersenen het signaal dat het dag is. Hierdoor zullen je hersenen actief blijven en kom je moeilijker in slaap."

4. Schiet niet in de stress als je niet kunt slapen 
"Als je jezelf gaat dwingen om te slapen, lukt het juist niet. Je kunt proberen om te ontspannen door bijvoorbeeld yoga-oefeningen te doen."

5. Wijk in het weekend niet te veel af van het aantal uren dat je doordeweeks slaapt
"Als je standaard acht uur per nacht slaapt en in het weekend ineens tien uur, zul je merken dat je veel minder uitgerust wakker wordt, omdat je lichaam niet gewend is aan dit patroon."

6. Probeer zo veel mogelijk in het donker te slapen
"Licht stimuleert de hersenactiviteit, waardoor je moeilijker in slaap komt. Het is wel een goed idee om met de gordijnen open te gaan slapen, zodat je door natuurlijk zonlicht wakker wordt gemaakt."

In Vriendin 13 vertelt Winni Hofman hoe je de signalen van slaaptekort kunt herkennen. 

Foto: iStock

Reageer op dit artikel

Instagram