Placeholder

Fleur en Eva zijn de smaakmakers van Tony’s Chocolonely

Fleur (34) en Eva (25) bedenken samen de smaken van Tony’s Chocolonely. 13 september is Internationale Chocoladedag, een mooi moment om met de dames te praten over slaafvrije chocolade. “Wij doen de dingen hier net even anders.”

Fleur (34) en Eva (25) bedenken samen de smaken van Tony’s Chocolonely. 13 september is Internationale Chocoladedag, een mooi moment om met de dames te praten over slaafvrije chocolade. “Wij doen de dingen hier net even anders.”

Behoorlijk geschrokken
Wat niet iedereen weet, is dat deze chocoladeproducent is voortgekomen uit het tv-programma Keuringsdienst van waarde. Dit programma gaat over wat fabrikanten ons als consumenten vertellen, en of het wel klopt wat ze ons in reclames verkopen. Fleur: “In 2003 startten Teun van de Keuken en zijn collega-journalisten van Keuringsdienst van waarde een onderzoek naar de cacao-industrie. In 2001 hadden twee Amerikaanse senatoren, Harkin en Engel, een protocol opgesteld. Daarin werd afgesproken dat elke vorm van slavernij en uitbuiting in de cacao-industrie moest verdwijnen. Maar toen de journalisten in die materie doken, bleek er niks te zijn gebeurd.  

Fairtrade-chocolade
Fleur: “Toen is Teun zelf maar chocolade gaan verkopen, haha.” Eva: “Ja, echt! Hij ging op zoek naar een bedrijf dat wél slaafvrije chocolade kon maken voor hem – Fairtrade-chocolade bestond in die tijd trouwens nog niet in de supermarkt. Dat lukte, hij vond een kleinmfamiliebedrijf in de buurt van Antwerpen dat op een goede manier chocolade maakte en dat trouwens nog steeds voor ons werkt. Teun liet daar vijf- duizend melkchocoladerepen produceren, waar hij een rode wikkel voor maakte – rood, omdat hij alarm wilde slaan over de slavernij in de cacao-industrie. Die wikkels heeft hij samen met zijn tv-collega’s om de repen heen geplakt. Tony’s Chocolonely missie, namelijk de cacao-industrie slaafvrij maken.  

Inspiratie
Eva en Fleur ontwikkelen alle nieuwe chocoladesmaken. Eva kwam bij Tony’s terecht toen ze hier stageliep tijdens haar studie Voedingsmiddelentechnologie, Fleur werkte anderhalf jaar geleden nog bij een biermerk en was op zoek naar zinvoller werk. Eva: “In onze baan zijn we altijd bezig met het bedenken en ontwikkelen van nieuwe smaken. Soms brainstormen we daar met z’n tweeën over, dan willen we een smaak ontwikkelen met een bepaald thema of een seizoen. Het gebeurt ook weleens dat we een lekker toetje in een restaurant hebben gegeten waardoor we geïnspireerd raken. Alle collega’s denken mee en we krijgen dus regelmatig mailtjes met ideeën. We hebben trouwens ook een lijst met ingrediënten of smaakcombinaties die we nog eens in onze chocolade willen verwerken, maar die we op dit moment nog niet in de juiste vorm of smaak hebben kunnen vinden.” Fleur staat op, loopt naar een grote inbouw- kast en opent de deur. “Deze kast zit vol met allerlei ingrediënten die we kunnen gebruiken bij het maken van nieuwe smaken of -combinaties: variërend van koek tot kruiden, zoals gember of stukjes citroen, en popcorn, discodip en stukjes colasnoep.” 

Lees het hele verhaal in Vriendin 36

Vriendin mag 10x een pakket met de 3 nieuwe Limited Editions-repen weggeven!
Kans maken? Kijk op hier voor de winactie.