vrouw

Dít is de reden waarom Nederlanders minder koffie drinken

Nederlanders zijn sinds 2005 minder koffie gaan drinken. Gemiddeld gaat het om een daling van 8 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Euromonitor.

Nederlanders zijn sinds 2005 minder koffie gaan drinken. Gemiddeld gaat het om een daling van 8 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Euromonitor.

Toch werd wel meer geld aan het drankje uitgegeven: een stijging van 20 procent.

Belangrijk product

“Koffie speelt een belangrijke rol in het leven van velen van ons”, vertelt Jeroen Veldkamp, ooit tweemaal Nederlands Kampioen Barista, in een interview met het NOS Radio 1 Journaal. “Voor restaurants, coffeebars en bijvoorbeeld NS-stations is koffie een zeer belangrijke productgroep. Want waar bier, wijn en cocktails pas in de middag en avond relevant worden, is koffie van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat belangrijk. En je kunt er veel winst mee behalen.”

Volgens hem is de vraag naar goede koffie toegenomen. “En die kwaliteit willen ze ook buitenshuis. Dus als ondernemer móet je mee en goed je best doen om er 2,60 euro of 2,70 euro voor te vragen.”

Prijsstijging kopje koffie

Volgens horeca-adviesbureau Van Spronsen is de prijs van een gemiddeld kopje koffie op het terras is de afgelopen vijf jaar gestegen van 2,20 euro naar 2,46 euro. Dat is een stijging van 12 procent. Ook thuis kiezen mensen steeds vaker voor duurdere koffie. Zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen dat we in 2010 620 miljoen euro uitgaven aan koffie in de supermarkt, nu ligt dat al boven de 800 miljoen.

Bij dit aantal is de verkoop van de Nespresso-cupjes zelfs weggelaten. In de lijst van de 100 grootste retail-webshops in ons land – de Twinkle 100 – stond Nespresso in 2019 op plek 19 met een omzet van 105 miljoen euro.

Minder koffie

Waarom drinken we dan toch minder koffie? “Vroeger was het gewoonte om thuis of op het werk een hele pot koffie te zetten”, vertelt marketing-directeur Erik van Houten. “Maar ja, heel veel spoelden we vervolgens weg door de gootsteen. Sinds de opkomst van de Senseo (in 2001 bedacht door Douwe Egberts en Philips, red.) wint het koffie zetten per kopje terrein. We verspillen dus minder.”

‘Lichte daling’

Koffie en Thee Nederland kan zich niet vinden in de cijfers van de Euromonitor. “Volgens ons gaat het om een licht dalende trend. Het blijft lastig, cijfers over de koffiemarkt. Thuis, horeca, tankstations, Ikea: overal wordt koffie verkocht. Volgens ons is er geen goed totaaloverzicht.”

Van Houten van Nespresso denkt dat we meer uitgeven aan koffie, omdat de welvaart toeneemt. “Men is bereid om meer te betalen. Kijk, mensen zijn steeds meer gaan reizen. En zien hoe ze koffie zetten in Italië, Turkije en Griekenland, om eens wat landen te noemen. Die kwaliteit willen ze thuis ook, en vooral op een hele gemakkelijke manier.”

Veldkamp voegt toe dat de koffie de afgelopen jaren al een stuk beter is geworden op veel plekken. “Op het werk bijvoorbeeld. Of op NS-stations, tankstations, pretparken, op scholen. Leerlingen lopen met liefde naar de Starbucks om daar voor vijf euro een fatsoenlijke koffie te kopen. Dus scholen zouden wel gek zijn als ze daar niks mee doen. Je kunt het ook op school aantrekkelijk maken.”

Bron: NOS

Lees ook: bewezen: van een goede relatie kom je kilo’s aan