Gezond & mooi

Hoe je in 15 minuten per dag je leven kunt veranderen

Soms is er geen tijd voor verandering en razen we maar door. Als we even rekenen is een kwartier maar 1% van je dag. In die vijftien minuten kun je veel bereiken.

Wil je meer mediteren of eindelijk je nieuwe hobby uitproberen? Klinkt allemaal leuk, maar je hebt het al druk zat met je kinderen en/of je werk, het huishouden en oja, er zijn ook nog verjaardagen.

450 minuten in een maand
Gun jezelf die vijftien minuten per dag. Als je iedere dag bijvoorbeeld een mindfulness oefening doet, heb je over een maand 450 minuten geoefend (berekend voor een maand van 30 dagen). Een kleine verandering dus, maar een groot verschil! Lees hieronder hoe je het iedere dag volhoudt.

Een nieuwe gewoonte komt na een paar weken oefenen in je systeem

Aan de slag
– Kies een leuke of nuttige activiteit (zie voor inspiratie onze tips hieronder), en herhaal iedere dag als een soort ritueel.

– Heb geduld. Uit onderzoek blijkt dat het ongeveer 21 dagen duurt voordat een gewoonte volledig in je systeem zit. In die eerste weken zul je je daarom bewust moeten worden van de verandering en vergeet je het misschien een paar keer. Geen probleem.

– Heb je ’s avonds na werk echt geen tijd voor een ritueel? Zet je wekker 15 minuten eerder en begin de dag met een momentje voor jezelf. Dit noemen we ook wel Miracle Morning. Redacteur Ella Mae probeerde dit voor je uit.

Wat kun je allemaal in 15 minuten doen?

We zetten leuke tips op een rijtje.

1. Probeer yoga thuis 
Dit kun je gewoon thuis doen op een matje. Lees hier over onze handige oefeningen voor beginners.

2. Schrijf een boek (of korte verhalen)
Wilde je altijd al een boek schrijven, maar heb je geen tijd? Begin nu! Lees hier de schrijftips van schrijfster Nathalie Pagie (één van de tips is wel om er echt een paar uur voor uit te trekken. Dit is verstandig om je boek af te ronden, maar om op gang te komen, is vijftien minuten prima).

3. Word rustiger in je hoofd met mindfulness 
Een perfecte methode om tot rust te komen is mindfulness. Je leert even helemaal in het nu te zijn met je gevoel en emoties. Ook leer je emoties te accepteren en ze eens van een afstand te bekijken, zonder te oordelen. Lees hier met welke handige apps je mindfulness thuis kunt uitoefenen.

4. Loop een blokje om
Na het avondeten bijvoorbeeld. Dit is goed voor je spijsvertering en je hebt meteen wat meer beweging.

Inspiratie: Mindbodygreen.com

Foto: Shutterstock

Reageer op dit artikel