Persoonlijke verhalen

Claudia ontwerpt kaarten speciaal voor mensen met kanker

Misschien herken je het: je wilt een kaartje kopen voor een vriendin met kanker, maar kunt niet het juiste vinden. Het ene is te vrolijk, het andere te somber. Claudia (42), zelf ex-borstkankerpatiënt, ontwierp een kaartenlijn
voor kankerpatiënten. “Het juiste kaartje kan voor iemand met kanker een groot gebaar zijn.”

‘Toen ik ziek was, maakten sommige kaarten me boos en opstandig’

Claudia: “Nadat ik de diagnose borstkanker had gekregen, vier jaar geleden, hing mijn kamer al snel vol beterschapswensen, opkikkertjes en get well soon-kaarten. Laten we vooropstellen dat het heel fijn is als mensen aan je denken en met je meeleven. Maar vaak sloegen de teksten op die kaartjes nergens op. Want bij een tekst als ‘Word snel beter’ denk ik eerder aan een griepje dan aan kanker. En ik had geen griepje. Ik had borstkanker. En of ik beter zou worden, was helemaal niet zeker. Toen ik ziek was, merkte ik dat dit soort kaartjes me boos en opstandig maakten. Ik voelde me onbegrepen. Dan had ik nog liever dat mensen een blanco kaart stuurden waarop ze schreven dat ze ook niet wisten wat te schrijven. Het ís ook lastig de juiste toon te vinden, de juiste tekst voor dit soort situaties.
In mijn omgeving waren er ook mensen die het echt niet wisten en daarom maar niets van zich lieten horen. Met als gevolg dat het contact verwaterde. Ik heb door mijn ziekte vriendinnen verloren. Zo jammer, want juist vriendinnen heb je hard nodig in zo’n moeilijke periode. Ik had sterk het gevoel dat ik hier iets mee moest: wat mij is overkomen, overkomt andere kankerpatiënten waarschijnlijk ook.”

'Ik wilde het luchtig houden, positief ook, met een vette knipoog en wat humor'
 

Teksten
Direct na de laatste chemo heb ik mijn notitieboekje vol krabbels erbij gepakt. Ik houd van teksten, mooie quotes en aparte lettertypes. En ik heb iets met kaartjes: van een simpele uitnodigingskaart voor een verjaardag maakte ik altijd al iets speciaals. Bladerend door mijn boekje en denkend aan alles wat ik had meegemaakt, bedacht ik de ene na de andere tekst: ‘You are bald, brave & beautiful’, ‘Countdown to the next chemo’ en ‘Hé jij powervrouw, jij kunt dit!’ Een vriend van me, die in 2015 zijn vrouw verloor aan leukemie, kwam met een mooie suggestie:
‘Babbelen over koetjes en kanker? Bij jou of bij mij?’ Ik wilde het luchtig houden, positief ook, met een vette knipoog en wat humor.”

Afleiding
“In no time had ik negen geschikte kaarten ontworpen. Ik liet ze drukken om te kijken hoe ze eruit zouden zien. Ik was enthousiast over het resultaat, maar wist nog niet zo goed hoe het nu verder moest. Mijn man is ondernemer en hij zei tegen me dat ik ermee moest doorgaan. Zeker omdat ik nog weinig energie had om mijn administratieve werk in zijn bedrijf weer op te pakken. ‘Je hebt
iets unieks in handen’, zei hij. ‘Waarom begin je geen webwinkel?’ Het zorgde voor de nodige afleiding. Ik kon dit gedoseerd en in mijn eigen tijd en tempo doen. Ik verdiepte me in het financiële plaatje, een website en een geschikte naam. Toen ben ik maar gewoon begonnen, onder de naam Postvannummer48, verwijzend naar mijn eigen huisnummer."

Wil jij een kaart versturen van Claudia? Vriendin geeft 10x 5 setjes weg. Let op: de actie is inmiddels gesloten. 

Foto: Ruud Hoornstra

Reageer op dit artikel

mep

;);)heel benieuwd naar dez speciale kaarten

Beantwoorden

Instagram