×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.
Advertisement

Slecht geslapen? 6 tips voor een betere nachtrust!

Slecht geslapen? 6 tips voor een betere nachtrust!
18.09.2017 -

De Hersenstichting concludeert dat Nederlanders over het algemeen wel lang genoeg slapen, maar niet goed genoeg. Vooral vrouwen slapen slecht. Ze komen moeilijker in slaap, hebben meer moeite met doorslapen en gebruiken meer slaapmedicatie dan mannen.


Ook pubers slapen vaak slecht. Ze hebben vooral moeite om weer in slaap te komen als ze ’s nachts een keer wakker worden. 

Slapeloosheid
Het slecht slapen is onderverdeeld in drie categorieën:
- Moeite met in slaap komen: moeite om aan het begin van de nacht in slaap te vallen.
- Moeite met doorslapen: ’s nachts wakker worden en maar moeilijk weer in slaap kunnen vallen.
- Vroeg wakker worden: vanzelf vroeger wakker worden dan gewenst.

Er is pas sprake van slapeloosheid als deze symptomen zich drie keer per week voordoen, dit minimaal drie maanden duurt en je er overdag ook last van ondervindt.

Tips voor betere slaapgewoontes


1. Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op
Bedenk hoe laat je ’s morgens op moet staan, tel ruim acht uur terug en zorg dat je op die tijd dan ook echt in bed ligt. Denk eraan dat je ongeveer 15 minuten nodig hebt om in slaap te vallen, dus houd hier rekening mee. Een slaapritme aannemen duurt minimaal twee weken, houd je dus stipt aan de door jou gekozen tijd. 

2. Zorg dat je niet te lang in bed ligt
Het kan ook zijn dat jouw slaapbehoefte minder is dan je denkt. Lig je vaak wakker in bed? Probeer eens wat minder te slapen. Ondervind je overdag geen problemen? Dan heb je de voor jou geldende slaaptijd gevonden.

3. Slaap niet tussendoor
Vermijd een middagdutje, zo kom je 's avonds beter in slaap. 

4. Zorg voor de juiste slaapkamer
Je slaapkamer is niet je werkkamer, zet er geen tv of computer neer. Gebruik je slaapkamer alleen om te slapen. Zorg dat je slaapkamer zo donker mogelijk is en niet te warm. De ideale temperatuur is tussen de 15 en 18 graden. Verder is een goed matras, fijn kussen en een passend dekbed belangrijk.

5. Zorg voor daglicht en lichamelijke inspanning
Het is belangrijk voor je biologische klok dat je genoeg daglicht krijgt. Ook is voldoende lichamelijke inspanning belangrijk. Een stevige wandeling, een rondje hardlopen of een andere sport. Doe dit alleen niet vlak voor het slapen gaan, want door laat in de avond sporten kun je lang wakker liggen door de adrealine die vrijkomt.  

6. Vermijd blauw licht
Onderzoek wijst uit dat blauw licht (van je telefoon, laptop of televisie) je slaapritme verstoort. Stop ruim een half uur van tevoren met het gebruiken van deze apparaten. Lees in plaats daarvan bijvoorbeeld een boek.

Wist je dat…
- goede slaap belangrijk is om te functioneren en voorkomt schade aan de gezondheid?
- chronisch slecht slapen de kansen vergroot op angststoornissen, depressie en dementie?
- een kwart van de vrouwen tussen de 18 en 25 jaar moeite heeft om in slaap komen? Bij mannen is dit maar 1 op de 5.
- 11% van de vrouwen tussen de 41 en 65 jaar slaapmedicatie gebruikt?

 

Foto: Shutterstock

Plaats een reactie

 Reacties

Geef als eerste een reactie

Nicole heeft diabetes type 1: ‘Dankzij mijn insulinepomp functioneer ik als ieder ander’

14.11.2017 - Vandaag is het Wereld Diabetes Dag. Het thema van dit jaar is vrouwen en diabetes en dat is niet voor niets: 199 miljoen vrouwen in de wereld hebben diabetes en dat aantal loopt snel op naar 313 miljoen in 2040. Nicole (44) vertelt hoe zij ervoor zorgt dat ze de regie over haar leven met diabetes in handen houdt.

Lees meer
6 gezondheidsfeitjes over de pompoen

12.11.2017 - Het is herfst en de pompoenen vliegen om onze oren. Maar wist je ook dat pompoen hartstikke gezond is? De handigste feitjes over deze oranje groente delen we graag. Lees je mee?

Lezen
4x spullen die je niet in de badkamer mag bewaren

21.10.2017 - In de badkamer is het heerlijk warm, maar ook vochtig. Sommige spullen kunnen niet zo goed tegen die warmte en vocht.

Lees meer!
3x eten dat helpt bij het afvallen

19.10.2017 - Wil je graag een paar kilo kwijt? Deze voedingsmiddelen helpen je daarbij.

Lees meer
Vaginale droogheid, nog steeds een taboe

18.10.2017 - Wanneer de huid in en rondom de vagina te droog wordt, voelt de huid ongemakkelijk aan, zoals een droog, brandend of geïrriteerd gevoel, pijn bij het vrijen of bewegen en/of jeuk. Verandering in de hormoonhuishouding kan ervoor zorgen dat de huid van de vagina te dun en te droog wordt. Wanneer de huid van de vagina te droog wordt heb je meer kans op irritatie en infectie. Het is dus zaak de huid van de vagina niet te laten uitdrogen.

Lees meer

1

Boost je weerstand

08.10.2017 - Tijdens de koude wintermaanden kun je eerder verkouden of ziek worden. Tijd om nu alvast je weerstand een boost te geven. Gelukkig kun je zelf een aantal dingen doen om je weerstand te verbeteren:

Lees meer

1

Zo kom je van je koude voeten af

02.10.2017 - Steeds maar weer koude voeten? We geven tips.

Lees meer
Slecht geslapen? 6 tips voor een betere nachtrust!

18.09.2017 - De Hersenstichting concludeert dat Nederlanders over het algemeen wel lang genoeg slapen, maar niet goed genoeg. Vooral vrouwen slapen slecht. Ze komen moeilijker in slaap, hebben meer moeite met doorslapen en gebruiken meer slaapmedicatie dan mannen.

Lees meer
« vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | ... | 65 |