Gezond & mooi

3x eten dat helpt bij het afvallen

Wil je graag een paar kilo kwijt? Deze voedingsmiddelen helpen je daarbij.

1. Vis 
Het werkt omdat… er in vis veel proteïnen zitten en juist weinig vet en calorieën. Vooral in magere vissoorten als kabeljauw, schol, tilapia en rog. Maar vette vis (zalm, makreel en haring) is minstens zo goed voor de lijn. Hierin zitten góede vetten die noodzakelijk zijn voor onder andere gezonde bloedvaten, en die helpen je cholesterol laag te houden. Bovendien zit er in vette vis vitamine D en een tekort hieraan belemmert gewichtsverlies. Dit ontdekten onderzoekers van de Universiteit van Minnesota en Laval University. Een dieet met vitamine D én calcium zorgde zelfs voor zeventig procent meer gewichtsverlies dan een dieet zonder deze combinatie.

Gebruikswijze – Dankzij zonlicht kan je lichaam ook zélf vitamine D aanmaken. Loop per dag minimaal vijftien minuten buiten zonder bedekte handen en hoofd. En eet twee keer per week vis en andere voedingsmiddelen met vitamine D. Calcium zit in zuivelproducten, groente, noten en peulvruchten. Je krijgt voldoende calcium binnen als je twee à drie keer per week een calciumrijk voedingsmiddel eet. Tip: wil jij weten of je een tekort aan vitamine D hebt? Doe de test op mediq-apotheek.nl (kijk onder Uw Gezondheid bij Zelftesten).

2. Peulvruchten
Het werkt omdat… peulvruchten, zoals kidneybonen, linzen en kikkererwten boordevol voedingsvezels en eiwitten zitten. En die zorgen voor een soepele spijsvertering en een verzadigd gevoel (dus weg met de snaaibuien!) Voedingsdeskundige Lisa Steltenpool: “Het eten van peulvruchten zorgt er zelfs voor dat je bloedsuikerspiegel de volgende dag stabieler is. Dit noem je het Second Meal Effect. Een stabiele bloedsuikerspiegel is gunstig om energiedips en eetbuien te voorkomen.”

Gebruikswijze – Drie keer per week peulvruchten eten is een gezonde keuze om gewicht te verliezen.

3. Appelcider azijn
Het werkt omdat… het azijnzuur in appelciderazijn (appelazijn) de afbraak van vet stimuleert en ook nog zorgt voor vermindering van de opname van voedingsvetten. Ook werkt het vochtafdrijvend, waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd (ontgiften).

Gebruikswijze – Drink appelazijn nooit puur! Het is niet lekker, maar je maag en slokdarm kunnen daar ook niet tegen. Drink dagelijks één à twee glazen water met daarin anderhalve theelepel appelazijn. Drink met een rietje ter bescherming van je tandglazuur.

Foto: Shutterstock

Reageer op dit artikel

Instagram