Placeholder

Geld terugvragen? Dit zijn je rechten als consument

Als consument heb je veel rechten, maar maak je daar ook voldoende gebruik van? Het is daarom altijd even goed om je kennis wat op te frissen.

Als consument heb je veel rechten, maar maak je daar ook voldoende gebruik van? Het is daarom altijd even goed om je kennis wat op te frissen.

Je wil een product terugbrengen, laten repareren of je geld terugvragen. Je staat in je recht als… 

– het product niet aan de beschrijving voldoet. Als je dus precies hebt gedaan wat er op het label of in de gebruiksaanwijzing staat, maar het – nog steeds – niet naar behoren werkt, of je bent er niet tevreden over.

– het product functioneel niet in orde is. Een handbagage- koffer bijvoorbeeld, die eenmaal op het vliegveld niet aan de afmetingen voldoet. Of een waterdicht horloge dat na het zwemmen kapot is.

– de kwaliteit van het product te wensen overlaat. Bijvoorbeeld als de poot van de eetkamerstoel na vijf keer erop zitten scheef staat.

– een product maar korte tijd ‘werkt’. Een shirt waar na één keer dragen al een gaatje in zit, of een vaatwasser die het na vijf maanden niet meer doet.